lørdag den 6. august 2016

Ommøblering i orangeriet og to skøre på udflugt med en tallerkenrække!

Nye idéer - gammelt ud - nyt ind.
For en uge siden var ferien slut og jeg har ligget vandret lige siden. I ferien har jeg oplevet rigtig meget og fået lavet rigtig meget også. Spisebordet i orangeriet har fået olie. Koldrullen har jeg foræret væk og palmen er smidt ud.


I den sidste uge af ferien var vi hos min svigermor i Herlev. En regnvejrsdag surfede jeg på nettet i den blå avis efter gamle syltekrukker - og tænk sig i Ølstykke var der en dame, der ville sælge 10 styks for 350 kroner. De er alle meget fine og store størrelser. Jeg måtte have dem! Da hun hørte, at vi ikke havde bil, blev alle krukkerne leveret hos min svigermor. Jeg tænkte, at jeg måtte tage et par stykker med hjem hver gang,vi var på besøg hos hende, men hun var så sød, så hun betalte en fragtbil for at få dem alle kørt til Aalborg.
Mange andre steder, hvor jeg har set syltekrukker til salg, har de kostet fra 100 til 200 kr. stykket, så jeg synes virkelig jeg har gjort et kup.
De er en del af ommøbleringen i orangeriet og jeg skal blandt andet plante gammeldags stueplanter i dem.


En anden del af ommøbleringen er denne tallerkenrække, som allerede er hængt op i orangeriet med gamle tallerkener, jeg havde gemt fra min mormor. Den er også købt i den blå avis - i Herlev! Den blev transporteret fra Herlev til Aalborg i bus og tog. På vejen skulle vi besøge gode venner i deres nye sommerhus ved Hornbæk.


Undskyld billedkvaliteten, men jeg har sået denne dværgsolsikke, som jeg fik frø af af Ole fra Florama.dk og de er bare så flotte. Jeg har dem i to krukker i det gule dahlia-krukkebed. Det er første gang jeg har dem i haven.


Denne hvide solhat såede jeg for et par år siden og har haft den i den samme krukke ude både sommer og vinter. I år er der rigtig mange knopper i den.


Denne tallerkensmækker er også ny. Den er købt som en sort farve, men den er mere mørkerød.

Her kommer tallerkenrækkens færden sammen med Anders og jeg fra Herlev til Nørresundby:


En tegning over hvor vi købte tallerkenrækken og dagen efter tog bussen til Lyngby.


Lyngby station, hvor vi venter på S-tog til Hillerød.


Slotsmølle station, hvor vi måtte stå af, da vi havde taget et forkert tog fra Hillerød.


Tilbage til Hillerød station, hvor vi kom i det rigtige tog mod Dronningmølle, hvor vi skulle i sommerhus.


Vi passerer Græsted (statsministerens hjemby).


Ved sommerhuset i Dronningmølle nær Hornbæk.


Vi tager afsked med Gert og kører fra Dronningmølle station til Helsingør.


På vej mod Helsingør.


Togskifte i Helsingør mod Københavns hovedbanegård. På grund af store forsinkelser måtte vi lynhurtigt skifte tog. På Hovedbanegården nåede vi desværre ikke at tage et billede.


Her er vi endelig ankommet til Nørresundby og Anders tog tallerkenrækken under armen og vi gik den sidste kilometer hjem.


Nu hænger den så fint i orangeriet:)

Der er flere ommøbleringsting i gang og dem vender jeg tilbage til senere!

6 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Tænk så meget bøvl for en tallerkenrække :) imponerende. Det havde jeg godt nok ikke klaret. Du har en meget tålmodig mand og en utrolig sød svigermor, som betaler fragten - måske for at slippe for at have alle syltekrukkerne stående. Nå men man må sige, at du går all in for it, og flot ser tallerkenrækken da ud. Ser frem til at læse om dine nye idéer. Hils Anders og sig jeg er imponeret over ham.

Frk. Anemone sagde ...

Du milde, Birgitte - det må da være den mest berejste tallerkenrække, jeg har hørt om, men tillykke med den - den pynter rigtigt fint der i orangeriet. Også tillykke med de flotte syltekrukker, det var billigt. Håber du og Anders har haft en dejlig ferie :) hils !

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Det var da noget af en rejse for at få den tallerkenrække med hjem........godt gået.
Og den hænger jo flot der på væggen.
Et godt køb med alle de syltekrukker.Har da nogle stående i skuret fra min mor.Dem må jeg vist finde frem.
God søndag knus Jette

Fru Friis sagde ...

he he... Birgitte. Den tallerkenrække er da blevet luftet godt og grundigt! Nu med en ekstra historie på bagen, hvor den hænger så smukt i dit orangeri. :o)
Og dine syltekrukker er også skønne.

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth. Mange tak. Ja, Anders er meget tålmodig og det mest fantastiske er, at han næsten aldrig undrer sig over mine idéer, men bare træder til og hjælper! Jeg har hilst ham og han svarer, at hvis han ikke går det, kommer der repressalier, som han gerne vil undgå!:)

Hej Ulla. Mange tak. Og velkommen hjem. Jeg har jo fulgt med på facebook fra jeres fantastiske rejse. Vores ferie har også været god. Jeg har bragt din hilsen videre:)

Hej Jette. Ja, hvis du har nogle syltekrukker, så synes jeg da virkelig du skulle få dem taget i brug. Jeg tror, de er lidt af et samlerobjekt ud fra den viden jeg har om den slags!

Hej Fru Friis. Herligt, at du morer dig! jeg var faktisk lidt bekymret for den en gang imellem undervejs for at den skulle tage skade, men det gik uden skrammer!

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Birgitte, jamen altså. Den tallerkenrække den kan sikkert fortælle om en sjov og spændende tur til Nørresundby. Næste gang du kommer på så gode ideer som at købe stort ind på sjælland, kan du så være så sød at kontakte mig. Så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig med at tage det med nordpå i bilen.

Knus fra Linda