mandag den 28. marts 2016

Morgen i orangeriet.

En stor rigdom med så mange såpotter.
Ca. 500 potter med frø er nu sået. Da jeg stod op i morges, måtte jeg ud i orangeriet og se til alle potterne - for måske var der nogle frø, der spirede:) Det var der.


Jeg bruger potter, som har størrelsen fra 7-9 cm i diameter og ikke større fordi, når frøene spirer, søger rødderne ud mod kanten - nogle påstår, det er fordi der er varmere i kanten - og hvis potten er for stor med våd jord, er der større risiko for at planterne rådner.


Når jeg fylderne potterne med jord, bruger jeg almindelig blomstermuld i den nederste 3/4 del af potten og i den øverste 1/4 bruger jeg så- og priklejord. I sidstnævnte jord er der ingen gødning og det er godt, for de små spæde rødder kan svitse af, hvis der er for meget gødning i jorden. Det smarte er, at når rodnettet er dannet, så kan det begynde at optage næring og så passer det fint, at de vokser videre ned i potten med blomstermuld, som har lige tilpas næring. (Jeg køber blomstermuld i supermarkederne).


Alle potterne er placeret i bakker, som jeg vander ned i. Jeg forsøger at undgå at vande foroven, for det kan medføre, at frøene mister forbindelsen til jorden og bare svømmer rundt og når de spirer, skal man også passe på med at vande foroven, da man risikerer rodhalsrod.


Jeg strør vermaculite i potterne, når frøene er sået. Det er med til at holde på fugten på en god måde, som også modvirker rodhalsråd.
Genbrug er en god ting og hyacintpotter fra julen har lige den rigtige størrelse til at så i. Jeg genbruger også kødbakker fra supermarkederne, da de kan bruges til at sætte potterne i og vande i. Det hele placerer jeg på varmemåtter, for når rødderne søger ned mod varmen, udvikler de sig til at sundt og solidt rodnet.


Der er skam noget, der spirer:) Her er det grønne rævehaler. De røde rævehaler spirer også.


Cosmos er også begyndt. Jeg har den almindelige lyserøde og så en dobbelt, som også er lyserød.


Man kan lige skimte en lille trompet katost i den blå potte!
Det er så spændende at følge med i og jeg kigger flere gange i løbet af dagen, for at se, om spirer kommer op.


Jeg kan godt lide at pynte lidt op og har nogle forskellige forårsblomster på spisebordet derude.



Der var et dejligt solskin i orangeriet kl. 8 i morges.


Jeg kan godt lide vibeæg i potter.


Jeg har en tilståelse: Jeg har været alt for sent ude at lege bi i ferskentræet, så jeg tror desværre ikke, der kommer ret mange ferskner i år! Men bortset fra det, så har træet det godt i orangeriet.

9 kommentarer:

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Hvor ser det godt ud i dit orangeri med alle såbakker og forårsblomster ;). Jeg vogter også over mine småplanter, det er så dejligt når frøene begynder at spire ;)
Lidt ærgerligt du ikke nåede at lege bi i år, men man kan jo ikke huske alt ;)

Berit fra Irishaven sagde ...

Hej Birgitte
Jeg er ligesom du frø-spire-glad :o)
Jeg tjekker også flere gange dagligt min lille frøsåning i vindueskarmen her i storbyen. Måske er der ikke så meget der klarer den hele vejen til bedene, men jeg har så stor glæde af at se hvordan de første blade udvikles og endnu engang forundres over naturens små detaljer.
Jeg glæder mig så meget til sæsonens havearbejde og blogfællesskabet.
Hilsner fra Berit

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Ja vi kan nemt lære noget ved at kigge på din blog.
Tak for undervisning.

Vivi sagde ...

Der er godt nok tjek på såningen hos dig :-)
Jeg er ikke nær så tjekket. Mine frø bliver sået i bakker og får en pose hvor hjørnerne er klippet af til udluftningshuller omkring sig. Når planterne er spiret ryger plastikken af. Det hele foregår i stuen oppe oven på, som er det rum hvor der er mest lyst.
Her bliver planterne så nødt til at stå, til de kan rykke ud i drivhuset (som endnu ikke har fået nyt plastik).
Hold op hvor jeg glæder mig til, jeg får et rigtigt drivhus, det vil lette mit så-arbejde betragteligt. Vi håber, der er råd til et drivhus næste forår.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Hold da helt op.500 potter .Der er da en del.........hvordan får du plads til alle de blomster i din have?
Jeg tror jeg har sået ca. 15 forskellige blomster og det er mere end rigeligt.Men godt du har dit orangeri til at opbevare alle dine såkasser.
God dag Knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Ja, der er meget glæde ved såning - især forventningens glæde. Jeg har 130 krukker i haven, som skal fyldes med alle frøplanterne og der går ca. 4-5 planter til hver krukke, så jeg skal nok få brug for dem allesammen.
Jeg synes da Vivi er tjekket og struktureret, det er i hvert fald min opfattelse når jeg læser med på bloggen. Det må kræve meget planlægning at anlægge så stor en have. Mit største projekt hvert år i haven er såningen og stiklingeformeringen, så det prøver jeg at sætte i system og har efterhånden fundet en metode:).

Helena sagde ...

Men oj oj oj vad med frösådder & sen ska de skolas om oxå fniss ;)
KRAM från mig!

Mie sagde ...

Hej Birgitte

Jeg har lige fundet frem til din blog ved, at læse din bog Orangeri i haven - selvforsyning med planter.
Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med. Det er lykkedes mig, at få fat i nogle Voksurt frø, men ifølge din bog er jeg sent ude med, at skulle så dem. Så hvad gør jeg? Jeg har nemlig ikke et drivhus. Kan de sås på friland eller er det bedst, at forspirer dem? Jeg håber du kan hjælpe, for vil rigtig gerne de skal blive til noget.

På forhånd tak

Mie

Unknown sagde ...

Kære Birgitte Jeg er godt nok imponeret af hele dit frø set up! Du har godt nok optimereret det og skønt med fine plante borde og varme. Respekt! Der er nogle tips jeg straks tager til mig ;-)Knus Tina