onsdag den 16. marts 2016

Pelargoniestiklingerne har det godt.

....Og ligeså moderplanterne, som blev vandet i dag.
Der er varmt i orangeriet, når jeg kommer hjem fra arbejde, så jeg kan drikke eftermiddagskaffe derude. Jeg ser dagligt til stiklingerne og de ser fine ud.


Jeg har 10 kasser med 12 i hver. Resten er på trappehylden.


Jeg håber, de kommer allesammen. Det må lige være i disse dage, at de slår rødder. Det tager ca. 14 dage fra man har plantet dem.


Alle kasserne står rundt omkring på gulvet.


I morgen skal jeg så nogle flere frø. I aften er jeg for træt. Jeg har meget travlt på arbejde, da jeg er ved at lære nye opgaver fordi en kollega skal på barsel og så skal jeg overtage hendes opgaver. Når jeg kommer hjem, vil jeg også rigtig gerne i gang i haven med at luge og ordne krukker. Samtidig er jeg i fuld gang med at forberede foredrag. Så jeg keder mig i hvert fald ikke.


Jeg tror, denne plante kaldes for husløg. Den er snart lige så høj som koldrullen. Den trives godt ude om sommeren og i år vil jeg stille den på en plads, hvor den tager sig lidt mere ud.


Jeg må erkende, at pelargonier er og bliver mine yndlingsblomster. Jeg havde stiklinger fra august sidste år med til foredragsaftenen og jeg solgte ret pænt af dem. Jeg havde ikke ret mange med hjem igen.


Den varme, der er i orangeriet i dagtid disse dage, skal nok sætte gang i væksten. 


Planterne i vindueskarmen er efterhånden en 5-6 år gamle og jeg er så småt begyndt at skifte nogle ud med nye stiklinger. Det er dog meget i det små, for jeg synes, moderplanterne er pæne nok endnu.


Desværre når jeg ikke altid at tage billeder i dagslyset i hverdagene og det ses. Her er det tre ret så usædvanlige pelargonier. Den til venstre er en dværg. Den til højre dufter himmelsk af citron og den bageste er opstået som sin eget art med krøllede blade efter et svampeangreb den oprindelige plante fik. (Jeg har navnene, hvis nogen skulle være interesseret).
Jeg har en del idéer til påskehaven (Der skal også være påskestemning i haven til ære for de næste foredragsgæster) og i dag hjalp Anders mig med at save. Info følger, når det bliver klart).

3 kommentarer:

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Jeg skal da lige love for at der er gang i pelargonie fabrikken. Det ser super godt ud og dejligt du kan sælge nogle inden du helt drukner i småplanter ;)
Din store plante du kalder husløg, er en aeonium og tåler i modsætning til husløg ikke frost men det ved du sikkert ;) Jeg har to store som overvintrer i klæderen.

Høneballehaven sagde ...

Altid dejligt at høre nyt om dine pelargonier, jeg forsøger at lære lidt.
Jeg kan godt forstå, du ikke keder dig, der er nok at se til, jeg keder mig nu heller ikke, selvom jeg er så heldig ikke at skulle på arbejde.

Birgitte sagde ...

Hej Heidi. Tak for info om aeonium. Ja, jeg er lige ved at tro, at selvom jeg har 30 m2, så er der næsten ikke plads til alle småplanterne, men jeg tror, jeg er ved at have styr på hvor meget jeg kan så og stiklingeformere uden at det bliver for meget. Men det er svært at begrænse sig:)

Hej Lisbeth. Godt, at du kan lide mine indlæg om pelargonierne. Ja, der er nogle, der er heldige. Jeg har mange års arbejde foran mig stadigvæk og forhåbentlig har jeg mit arbejde indtil jeg skal på efterløn!