søndag den 27. december 2015

Frøstande og vinter

Jeg klipper ikke stauderne ned,
da jeg synes, frøstandene er så fine, hvis der kommer rimfrost eller sne og så er det jo mad til fuglene. Først til foråret er jeg ude med saksen, når stauderne begynder at skyde fra bunden.



Her er det Sct.Hans urt, som er i en zinkspand. Det ville nok være meget flottere, hvis der var rimfrost eller ligefrem sne på frøstandene, men det ønske er ikke sikkert bliver opfyldt lige foreløbigt.



Kæmpeverbena.



Hjortetrøst.



staude-marmelukærme.



Hestemynte



Duehoved



Purpur solhat



Kvan



Astilbe



Kongelys



Magnolia med knopper.

Jeg så ingen fugle, mens jeg tog billeder, men jeg hører dem af og til. Jeg håber, de spiser af frøstandene. Hele sommeren fodrer jeg i fuglehuset og så er der mange fugle, der benytter sig af det. Jeg må se, om jeg her i juledagene kan lave nogle fedtkugler med frø. Jeg har set så mange fine på nettet og tror nok, jeg kan finde ud af det.
Det er ikke kun fuglene, der har gavn af frøstande. Mange insekter gemmer sig i frøkapslerne og i hule grene og det er vel at mærke insekter, der gør gavn i haven.
Så selvom haven ser ret forladt og nøgen ud, så er der masser af liv.

8 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Jeg klipper heller ikke mine ned med mindre, de er meget grimme. Fuglene har gode vilkår i vores haver :)

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Nej her klipper jeg heller ikke frøstande væk før til foråret.
Nu kan jeg se at frosten kommer i det nye år, så forhåbentlig
kan vi snart gå på jagt efter de skønne frost motiver ;)
Glædelig bagjul til dig ;)

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Jeg har heller ikke klippet mine stauder ned.........kun dem som faldt ud over græsset.
Men synes godt nok at haven ser lidt trist ud lige nu.
God søndag Knus Jette

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Jeg holder samme princip som du og nyder når de frosne frøstande står ranke - det gør de dog ikke her siden snevejret i november væltede alt omkuld - det ligner en værre rodebunke i staudebedene lige nu:-)

Henrik Mikaelsen Havehjernen sagde ...

Klipper heller ikke ned - med mindre der skal plantes i bedet. Men blæst og regn har lagt standene ned, så der er ikke så meget charme i det. Bilder mig ind at det til gengæld kan give lidt dække hvis der kommer barfrost igen... ;-)
Hilsen Henrik Havehjerne

marie sagde ...

Jeg gør både og. Når stråene bliver for rodede og dominerer billedet på den trælse måde, klipper jeg dem ned og findeler dem direkte ned på jorden mellem planterne.

Anne sagde ...

Hej Birgitte,
jeg klipper helle ikke ned.
Godt Nytår skal lyde herfra.
Håber virkelig at kunne se din Pelargonie samling i 2016.

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Hvor er jeg glad for, at vi deler samme holdning og lader frøstandene stå. Jeg tror, det er godt for dyrelivet i vores haver! Jeg kan godt forstå, at de skal klippes ned, hvis de vælter i blæst og roder rundt i bedene, så er det et rigtig godt tip, som Marie skriver, at man kan findele dem og lægge dem i bedene. Det vil jeg tage til mig!
Hej Anne: Du er meget velkommen til at se min pelargoniesamling:)