søndag den 6. december 2015

Heuchera eller på dansk Alunrod.

En bladplante hele vinteren i mange forskellige farver.
Hermed vil jeg gerne slå et slag for Heuchera eller Alunrod, som den også kaldes. Jeg synes, den er så fantastisk hele året rundt, da den ikke visner ned eller taber bladene her om vinteren. Den kan dog visne lidt ned med nogle af bladene, men man ser det næsten ikke.


Jeg har alle mine heucheraer i krukker og potter. Navnene står i potterne, men jeg har dem ikke her. Denne købte jeg for to år siden og står i indkørslen foran vores trug med hostaer, som er visnet ned. Jeg tror, den hedder Marmelade.


Denne står ved siden af og minder lidt om den første, men er mere blank og forskelligfarvet i bladene end den anden. Som man kan se, er blomsterstænglerne visnet ned 


Denne står et helt andet sted, hvor den har fået al stormen ind fra siden, hvilket kan ses. Jeg beskytter ikke disse planter, de står samme sted hele året rundt og har klaret det i en 2-3 år nu, men de sidste to vintre har også været milde, så det har nok også hjulpet dem lidt.


Denne er næsten helt sort i bladene og sidste år delte jeg den, så jeg nu har to. De har klaret sig fint begge to.


Denne lysegrønne heuchera har jeg lige sat ned i denne kurv inden Helga rasede ind over haven. Den er lidt  mere sart end de andre og min stod lige midt i blæsten, hvilket nok ikke er godt. Ellers tror jeg nok, den er lige så hårdfør som de andre.

På nettet har jeg læst, at den trives godt ved vand og i fugtig jord, gerne i skygge under eller ved stedsegrønne planter. Den er en stenbedsplante i familie med Stenbræk. Om vinteren skal den dog stå ret tørt for ikke at få frostskader. Man formerer den ved at dele den. Man kan frøformere den, men så kan man ikke være sikker på, at de nye planter bliver magen til.
Nabo-planter, som trives i de samme forhold og passer fint til den, er astilbe, bispehue og bregner, hvis man planter dem ud i bedene.


De stiklingeformerede lavendler står også fine endnu. De er dog blevet noget forblæste. Jeg klipper dem ned om foråret og så skyder de ret hurtigt igen.


Til sidst må jeg lige vise mine juleroser, som der er knopper i. Den ene ca. midt i billedet springer nok snart ud. Det er potte-juleroser fra sidste efterår og det er første gang, det er lykkedes mig at få dem til at overleve og blive til noget, så det er jeg ret stolt over!

7 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Ja heuchera er en fin plante, nogen af dem bliver hurtigt store, andre som den lysegrønne er straks sværere at have med at gøre - i hvert fald i min have.
Flot med juleroser nu, de vil ikke rigtig hos mig.

marie sagde ...

Alunrod er jeg også meget glad for. Hvis man fjerner visne blade og aks, ser de helt friske ud her i december, og dem med bølgede blade er så smukke, når de er pyntet med rimfrost.

Anne sagde ...

Hej Birgitte
Alundrod er bare en skøn plante. Jeg har den flere steder. Den skal gerne deles hvert år for at komme igen.
Det er en af de planter jeg heller ikke vil undvære.
Julerose er så fin - godt at den trives hos dig. Her blomstrer den også og står fin hvid. Måske jeg skulle tage et billede? Det har bare blæst sååå meget.
Håber din have klarer sig. Har måske nogle Pelargonier du vil have? Har et par stykkker fra Lanzarote - men kan sende dig billeder af blomst. Du samler jo :)

Frk. Anemone sagde ...

Tillykke med knopperne i din julerose, det er da skønt.

Heuchera er geniale planter og vi er også faldet pladask for dem og køber nogle nye hver gang vi er på plantemarked. Alene navnene på dem er jo så skønne, flere af dem har "mad" navne, og så pynter de gevaldigt rundt om i bedene.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Jeg er også ret glad for Heuchera........og har dem også i flere farver.
Dem i bedene er blevet kæmpestore.Men har da også nogle i krukker.
Mine juleroser har også mange knopper.
Godaften Knus Jette

Fru Friis sagde ...

Jeg jubler også med i koret over alunrod. Mangfoldigheden er slet ikke til at stå for og som du selv skriver, er de lette at dele. Skøn plante! :o)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Ja, Heuchera er blevet ret populær, nok fordi den står så flot hele vinteren. Der findes rigtig mange og jeg synes faktisk ikke de er så dyre at anskaffe sig og så er det jo en ren gave, at de er nemme at dele og få til flere planter:).

Hej Anne. Nu er jeg spændt på om du har vist billeder af din julerose. Jeg vil lige tjekke om lidt:) Mange tak for tilbuddet om pelargonier. Jeg vil da være meget interesseret til sommer, når en del kan komme ud. Som det er lige nu, er der simpelthen ikke plads til flere pelargonier i orangeriet. Jeg vil da rigtig gerne se billeder!