søndag den 31. marts 2013

Så er der sået sommerblomster

Jeg havde lige præcis såbakker nok!


Jeg har 4 rootrainers med 32 rum i hver og så de to hvide kasser med 60 rum i hver. De er ret smarte - faktisk synes jeg, de er smartere end rootrainers. Såhullerne fylder man med jord og så er der en bakke med med flamingodutter på, der passer til hvert såhul, så man kan presse jorden med dem og når man skal have planterne op, vender man bakken med flamingodutterne og presser jorden ud af såhullerne fra bunden af. På pladen med dutterne, som vender ned i endnu en kasse fyldt med vand, lægger man et stykke filt, hvor enderne går ned i vandbakken og suger vandet op. Ovenpå filten sætter man bakken med såhullerne og jorden suger vandet fra filten op i såhullerne. På denne måde behøver man ikke at vande ret ofte, men kan bare fylde vandbakken med vand. Der kan være 3,5 liter i den. Det synes jeg er et smart system. De kostede 99 kroner stykket i Bilka og jeg købte to.



Rootrainers er da også et smart system, da de er meget skånsomme for planternes rødder. Som man kan se, er spisebordet taget i brug. Der er ikke mere plads på mit plantebord!
Jeg har valgt at så i blomstermuld, hvor det øverste lag i såhullet er fyldt op med så- og priklejord. På denne måde behøver jeg ikke potte om, når de første blivende blade kommer, for så er der næring i jorden og for at beskytte de helt spæde frø, har jeg et tyndt lag så og priklejord øverst i hullet, når så rødderne begynder at vokse ud, får de fat i det næringsfyldte jord.

Nu kommer billeder af det jeg har sået:



Zinnia Apricot



Grøn Rævehale. Jeg har også sået rød rævehale med purpurfarvede blade.



Voksurt Cerinthe


Vidunderblomst


Lathyrus Flagship

Lathyrus Flagship er 3.sommer jeg sår den. Billedet er noget uklart, men man kan godt se farven.




Cosmos Double Click Rose Bonbon


Almindelig cosmos pink.


Polygonum Capitatum. Dem prøvede jeg også sidste år, hvor jeg såede i vindueskarmen, men det gik slet ikke. Nu håber jeg på bedre resultat i orangeriet.

Polygonum har jeg sået i seks 7 cm's potter - 100 frø og jeg er så spændt på denne, da jeg synes, den er så yndig og jeg vil så gerne lykkes med den.

I morgen skal jeg så yderligere tre sommerblomster og de skal sås direkte i flamingokasser i rækker, da jeg skal så rigtig mange af dem, fordi de skal bruges som kant rundt om to bede. 

Ovenstående sommerblomster skal dels i bede og dels i krukker. Det drejer sig om det limegrønne og abrikosfarvede bed og om østbedet ved orangeriet, som er holdt i lyserøde og hvide farver. Resten skal arrangeres i krukkebede, der også bliver farveopdelt.



13 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hvor ser det godt ud med alle dine såbakker. Tak for kigget :-)

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Hold da helt op.Der er da godt gang i såningen hos dig.Det må da blive et fantastisk syn når det hele blomstre.Men det må da også blive et stort arbejde,når der skal prikles ud og plantes.
Vi tager hjem fra det jyske i morgen,efter et dejligt besøg hos Gitte.
God søndag aften knus Jette

Lise Lotte sagde ...

Kære Birgitte. Hold da op hvor er du flittig. Skønne sommerblomster. Især den sidste er jeg helt vild med. Skønne farver. Hmm måske jeg også skulle så nogen af mine sommerblomster, dvs har ikke så mange, så de kunne måske stå i vores drivhus.

Kh
Lise Lotte

Fru Friis sagde ...

Ja, nu kan vi vist ikke trække den meget længere... det ser forrygende ud med alle dine frøbakker, og som jeg lige har skrevet hos Nette, har jeg også fumlet med Pindstrups såbakker men ikke taget mig sammen til at købe dem.... endnu!! I forstår jo at sælge varen, så mon ikke jeg også får sådan en tingest inden længe...

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Birgitte
jeg har stået og kigget på både den ene og den anden i Bilka, nu er det jo at jeg er lidt nybegynder inden for det med såningen. Så vidt jeg kan læse mig til så anbefaler du at bruge den der er hvid på billederne og som er fra Bilka ? er det rigtigt :)
Forsat god påske.
Kh Linda

Heidi sagde ...

Hej kollega ;o)
skønt at se du også har fuld gang i gartneriet, det ser hammer godt ud.
Du må ha fat i en billig reol fra jem og fix, det kan hjælpe lidt på pladsmanglen.
Din påskeklokke er rigtig fin og gode sommerblomster du har sået, jeg er helt vild med den sidste ;o)

Høneballehaven sagde ...

Tak for et godt indlæg om såning og roodtrainers, det har en novice som jeg brug for.
Især kunne jeg tænke mig at høre noget om tomater. Mine er ikke så langt endnu, først sået for godt en uge siden, hvornår skal de i anden jord? De kommer godt op, men har dog stadig kun to kimblade.
Rævehalen er kommet op og står som karse bare med en anden farve :)de er ikke nemme at prikle, når de står så tæt. Hvad gør jeg?

Hanne Tilst sagde ...

Sikke en masse lækre ting. Jeg er også ret glad for mine ´så-bakker´ med 60 huller. Jeg har to varmeplader, der passer til (ligger under selvvandingsdugen). De er købt for 15 år siden og virker endnu. Jeg har ikke set dem i handlen i mange år.

Helena sagde ...

Vad jag funderat på att skaffa såna men går det bra att göra rent dem undrar jag?
KRAM från mig!

Lene sagde ...

Du har da godt nok gang i såningen.
Den sidst, jeg kan ikke huske hvad den hedder, den ser rigtig dejlig ud, håber du har mere held med den i år.
Jeg har også sået rævehale og ligesom Lisbet synes jeg den er svær at prikle ud, den er meget slatten.
Med venlig hilsen
Lene Jensen Nordjylland

Nette sagde ...

Kære Birgitte

Din fine forklaring om, hvordan Minikapen virker er nok bedre, end den jeg lavede :0) Jeg har også "de store" roottrainers, men har gemt dem til lathyrus (som skal i jorden i dag) og udprikling.

Jeg købte for ikke lang tid siden "Min krukkehave" af Claus Dalby, hvori han nævner, at man kan så nogle frø direkte i potter ved at lade det øverste lag på 5 cm være såjord og alm. krukkejord i resten. Har du erfaring med det system, som du nævner her, eller er det første gang du prøver det?

Landbohaven sagde ...

Du har vel nok været flittig.
Hvor er det mange smukke blomster du har sået. Jeg glæder mig til at se resultatet til sommer.
Ha´ en god dag.

Birgitte sagde ...

Hej Bente. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg glad for!

Hej Jette. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg glad for og dejligt at høre, at jeres tur har været god.

Hej Lise Lotte. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg rigtig glad for. Jeg tror godt, du kan så i drivhuset nu, temperaturen om dagen kommer højt op, men det skal jo nok være frostfrit!

Hej Fru Friis. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg glad for. Ja, du kan tro jeg nok skal skrive mere om Pindstrup bakkerne, når frøene spirer for jeg tror de er anbefalelsesværdige!

Hej Linda. Tusind tak for din kommentar. Ja, det er rigtigt, det er den hvide Pindstrup såbakke, som jeg har købt i Bilka. Hvis jeg var dig, ville jeg kaste mig ud i det med sådan én. Held og lykke og også god bagpåske til dig.

Hej Heidi. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg glad for. Ja, det er frygteligt at jeg allerede det første år kan bruge mere plads, jeg må vist lære at begrænse mig, men det er så spændende med et orangeri, så jeg er da vist gået lidt amok!

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Jeg vil gerne prøve at besvare dine spørgsmål: Vedrørende tomaterne kan du godt vente med at prikle ud til de er lidt større, måske med fire blade. Hvis de bliver ranglede, gør det ikke så meget, for tomater kan du bare plante om dybere end de stod før, for de danner nye rødder også på stænglen. På den måde kan du komme det ranglede til livs. Og de kan faktisk tåle at blive priklet om flere gange, hvis man synes, de fortsat er for ranglede. Vedrørende rævehalerne kan jeg huske fra sidste år, at jeg priklede dem ud - ca. 3-4 planter i hver sin potte. De kommer til at hænge lidt efter udpriklingen og derfor er det vigtigt at jorden hele tiden er fugtig. Det smarte ved at plante 3-4 stykker i hver potte er, at hvis én skulle gå til og ikke rejse sig op igen, så vil der sikkert være nogle tilbage. Det var min erfaring sidste år. Da jeg plantede dem ud i haven, var der ingen problemer.

Hej Hanne. Tusind tak for din kommentar og det gode tip med varmemåtter under dugen. Den tager jeg til mig.

Hej Helena. Tusind tak for din kommentar. Det er mit første år med såbakkerne, så jeg har ikke prøvet at rengøre dem endnu, men tænkte at man kunne spule dem med en vandslange ude i haven.

Hej Lene. Tusind tak for din kommentar - den blev jeg glad for. Ja, det er rigtigt, rævehalerne hænger noget, når de er priklet om, men de fleste rejser sig igen. Det er i hvert fald min erfaring.

Hej Nette. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg glad for. Det er første gang, jeg sår i såbakkerne, men jeg har før prøvet det med jorden, hvor jeg har så- og priklejord øverst i potten. Det virker godt og planterne bliver fine. Jeg har simpelthen valgt at så alle mine frø på denne måde i år, da jeg ellers frygtede at skulle prikle alt for meget om.

Hej Landbohaven. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg glad for. Ja, du kan tro, at jeg også glæder mig, jeg håber sådan på rigtig mange blomster. Jeg vil jo gerne have, at haven skal være rigtig frodig til sommer!