fredag den 1. marts 2013

Prikling af digitalis og kongelys og køb af et citrontræ!

I dag har jeg haft fri og fået priklet med mere.

Mine hvide digitalis og mine purpurkongelys fik næsten ikke plads i såbakkerne længere, så nu har jeg pottet dem op. Her er det digitalis. Jeg lempede jorden op af såhullet og der var en del planter i hvert hul. For at dele dem så forsigtigt som muligt, brugte jeg en gammel gaffel, som jeg forsigtigt trykkede ned i jordklumpen. På denne måde fik jeg delt planterne. Mange af dem havde allerede så stort et rodnet, så jeg kunne dele dem ved hjælp af fingrene i stedet for.



Det blev til 25 potter med hvid digitalis. Frøene fik jeg sidste år af Bente fra Elmbjergs Eden.
Jeg har gemt en hel del flamingokasser med låg, som jeg bruger som underskåle. I dag har jeg vendt lågene, som har en 2 cm kant og så har jeg stillet potterne på dem, så kan jeg vande uden problemer.


Her er det purpur kongelys, som jeg fik 10 potter ud af. Frøene har jeg samlet ind fra haven sidste år.


Alle 35 potter fik plads på den nederste hylde på mit plantebord. Jeg har allerede besluttet hvor de skal plantes ud i haven. Digitalis skal plantes i Østbedet ved orangeriet, hvor jeg har roser og pæoner og i forvejen purpur digitalis og så skal der også være nogle i skyggebedet.
Kongelysene skal dels i krukker og dels ud i mit Irisbed og så også et par stykker i Østbedet.

I dag var der så varmt ude i orangeriet, så jeg måtte have vinduerne åbnet, men det var vel nok dejligt med al den sol!
Tidligt i morges lånte jeg naboens bil og kørte ud til Bilka, fordi havecentret skulle slå dørene op i dag. Jeg havde planer om, at købe nogle af Claus Dalbys krukker og hans minidrivhus, men jeg syntes krukkerne var for dyre og minidrivhuset var for stort, men jeg overvejer dog stadig om jeg kan få brug for det.
Jeg fik købt to store såbakker, som var ret smarte med selvvandningssystem og plads til 60 planter i hver. Jeg købte også 60 plastikpotter. Men kuppet i dag var et citrontræ til kun 199 kroner. Det er altså billigt i forhold til, hvad jeg tidligere har set - Og så er der store citroner på!




5 store citroner, blomster og nogle små grønne frugter var der på det lille træ. Det er nok kun ca. 70 cm højt, men det gør ikke noget. Jeg har masser af tid til at vente på, at det bliver et stort træ. Lige nu synes jeg bare, at det er så sjovt, at der er så mange citroner på det!

10 kommentarer:

Bente sagde ...

Det citrontræ skal du nok bliver glad for,Birgitte. Jeg synes, at det er lidt hyggeligt, at plukke citroner fra egen avl!
Du er flittig med din såprojekter!

Mathias Emil sagde ...

Kære Birgitte,
Spændende projekter du har gang i. Sikken en iver du ligger for dagen - men når vejret er så smukt som det har været i dag, er det jo svært at holde sig i skindet. Det kender jeg fra mig selv. Gode ting du har investeret i. Hvor er det nogle fine citrontræer!
De bedste hilsener, Mathias

Høneballehaven sagde ...

Ja der er gang i den hos dig Birgitte, du er god til alt det såning og prikling.
Flot citrontræ og du har jo lige stedet til det.

marie sagde ...

Man kommer da i forårsstemning af at læse dit indlæg om alle de aktiviteter, du har haft gang i.

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hvor får du mange smukke digitalis.
Det citrontræ er da helt vidunderligt. Sådan et ønsker jeg mig også.
Kh Linda

Lise Lotte sagde ...

Hold da op hvor er de langt fremme. Det varer da vist noget før jeg skal prikle. Skønt citrontræ.

Kh
Lise Lotte

Gitte sagde ...

Jeg venter stadig på at mine digitalis overhovedet gider at spire! Det bliver dejligt med dine mange selvlavede planter til sommer. Fint citrontræ.

Henrik sagde ...

Et citrontræ er et must i orangeriet, og duften når man kommer hjem og der er et par blomster der er åbnet....himmelsk så kan jeg i hvertfald godt drømme mig længere syd på.
Henrik

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Hold da helt op hvor har du været flittig.Og hvor er alle dine planter langt fremme.
Er da også helt misundelig på dit fine citrontræ.God aften til dig knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for alle jeres søde kommentarer. Dem blev jeg rigtig glad for. Ja, det går godt med frøplanterne, der er endnu flere, der spirer, men det er for småt at tage billeder af endnu. Jeg blev også rigtig glad, da jeg så det fine citrontræ til den pris!