torsdag den 28. marts 2013

Klar til påskefest i Orangeriet

Forårsblomster for en slik i Netto til at pynte op med
Vores lokale Nettobutik skulle åbenbart af med en masse blomster, så jeg har købt stort ind til både ude og inde. 80 hornvioler, 6 påskeliljer, en julerose og to tusindfryd, i alt for 110 kroner!
I morgen skal vi holde fest for vores venner, vi bliver 12, så orangeriet er blevet pyntet op de sidste par dage.

Gæsterne kommer kl. 14 til kaffe og lagkage. Bagefter er der middag - en tre retters menu. I dag har jeg stået hele morgenen og formiddagen i køkkenet og kokkereret. Vi skal have en gryderet med ris. Til forret små brød med basilikumpesto, tomater, mozarellaost og basilkumblade. Til dessert islagkager.


Her er det min piedestal, der er forårspyntet.


Krukken med oliventræet er fyldt op med hvide hornvioler. Jeg er lidt bekymret for mit oliventræ. Det har tabt rigtig mange blade og jeg tror, det er fordi, luftfugtigheden er for lav, så det smider bladene for ikke at fordampe for meget. Nu er jeg begyndt at vande, så jorden hele tiden er godt fugtig i håb om, at den så sætter nye skud. Der går jo en måneds tid mere før jeg kan sætte det udenfor.


Brændeovnen er blevet pyntet med den påskeklokke, vi fik af Gert og Lone for 14 dage siden.


Lidt forår i vindueskarmen.


Mere forår i vinduet.


Bellis i en syltekrukke, som skal være borddekoration.

Jeg har også forberedt en del potter og krukker til at sætte udenfor ved vores to døre, men jeg sætter det først ud i morgen, inden gæsterne kommer, for at undgå nattefrosten. Så må jeg tage det hele ind igen, når gæsterne er gået hjem, så jeg kan nyde blomsterne lidt længere uden at de klasker sammen.


"Snakkehjørnet" er også klar til gæster.


Her fra en anden vinkel.
I går og i dag har Anders og jeg cyklet hele byen rundt for at lede efter husløg til min bedstol, men det er nærmest umuligt at opdrive nogle. Jeg ville så gerne have gjort stolen fin med planter til gæsterne kommer i morgen. Jeg har dog plantet de husløg, jeg købte i vinters, i stolen, men de ser noget "forkølede" ud. Det tager jeg lige et billede af i morgen, hvor jeg gerne vil lave et indlæg med min udendørs forårspynt!

7 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Det bliver hyggeligt med gæster i morgen, så flot du har pyntet. Netto sælger heldigvis billige blomster i øjeblikket, men husløgene kan du ikke få fat i. Det er nok for tidligt, tænker jeg.
Du må gerne få en masse af mig, det er helt sikkert. De er helt almindelige og ikke så spændende, men de gror godt.

Lene sagde ...

Det kan da vist ikke blive andet en en god påskefest.
God påske
Med venlig hilsen
Lene Jensen

Lone fra Aitos Have sagde ...

Hvor er det fint og fyldt af forår. Den fest må da være en snig-premiere på det forår vi går og venter på :-). Hilsen Lone fra Aitos Have

Jette sagde ...

HYej Birgitte.Hvor ser der bare hyggeligt ud i dit orangeri.....det skal nok blive en hyggelig frokost.Jeg har i års dag på bloggen idag og har også en giveaway.
Jeg vil tro du kan få husløg på de fleste planteskoler.
Jeg har set at vores har et lille udvalg.
Skal til Gitte på lørdag og fejre påske og datterens fødselsdag God påske til dig knus Jette

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Birgitte.Det
Hvor har du gjort hyggelig. De bliver rigtigt beværtet dine gæster.
Kan du have en dejlig dag og god påske.
Kh. Linda:-)

Fru Friis sagde ...

Hvor bliver det dejligt at sidde derude og hygge sig i gode venners lag... Ha' en rigtig dejlig dag :o)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres søde kommentarer. Dem blev jeg rigtig glad for. Ja, vi har lidt travlt inden gæsterne kommer, så jeg skriver bare lige kort. Tusind tak Lisbeth for at jeg må få nogle husløg. Hej Jette Ja, jeg har været inde at smugkigge på din blog og skal lige kigge noget mere, men det bliver nok først i morgen.