lørdag den 12. marts 2011

Omplantning af pelargonier

Forårssysler
I dag har jeg plantet alle mine pelargonier om. Jeg måtte smide ca. 8 ud, da de enten var gået helt til eller også så så kedelige ud, at chancen for at få en pæn plante var minimal. Nu har jeg klippet de sunde planter helt ned til ca.6-10 cm over jorden. Alle pelargonierne satte jeg på græsplænen, da afdeling C (mit blomsterrum) skulle vaskes rent i alle hjørner og kanter med brun sæbevand. Vinduet blev åbnet på alle led og skrubbet med sæbevand. Det samme blev hylder og vægge og til sidst vaskede jeg gulvet. Heldigvis ser det ud til, at utøj i planterne nærmest er helt væk. Jeg tror, de giftpinde jeg købte på Gug Planteskole og satte i jorden, simpelthen har udryddet de bladlus, jeg har haft problemer med hele vinteren. Men for en sikkerheds skyld vil jeg bruse planterne over med brun sæbevand i morgen. Jeg har været ude hele dagen for at nå dette arbejde og jeg nød det i fulde drag, selvom temperaturen ikke var mere end ca. 6 grader, men så skal man jo bare klæde sig varmt på.

Man kan lige se alle mine buksbomstiklinger, som skal bruges som omkreds om mine kommende rosenbede




Mit blomsterrum i udhuset. (Afdeling C) Alle potter og underskåle er også vasket i brun sæbevand



Jeg har efter omplantningen talt mine pelargonier - jeg har 65.

Mit blomsterrum (Afdeling C)

Sorter:
Solo, Frank headly, Æggeskal, Crocodille, tofarvet rosenpelargonie, duftpelargonier, 18 unavngivne zonale pelargonier, 8 hængepelargonier, 6 violpelargonier (er usikker på navnet), Odensjö Noutourne, P. Grandiflorum, P. tomentosum.


1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej, hvilken jord er bedst at omplante dronning Ingrid pelagonie i ? Blomstermuld ? Eller blandet med sand? Vh Sara