mandag den 18. april 2016

Pomelo-træ og status på frøplanter.

Et pomelotræ med næsten modne frugter.
Jeg var så heldig, da Lisbeth og Villy var på tur, at de fandt dette træ i et gartneri. De spurgte om det ikke lige var noget for mig og det var det. Prisen var god - 300 kroner. Det er billigt. Nu skal jeg bare have fat i noget citrusjord og plante det i en større krukke.





















Frugterne er snart modne. Dem glæder jeg mig rigtig meget til at smage. De er ret tunge, men grenen holder fint på dem.


Alle frøplanterne er godt i gang. Det er gået meget godt med såninger, da stort set alt er kommet op. Jeg er lidt bekymret for mine dusksalvier, jeg synes, det ser lidt småt ud, men måske skal der gå lidt længere tid.


Jeg har sået en række med vortemælk Kilimanjaro, den er heller ikke kommet op endnu, så jeg må være tålmodig!!


Men ellers er alt andet kommet op. Noget af det skal pottes op og deles. Ærteblomsterne kan snart knibes, så de forgrener sig noget mere. Det, man kniber af, kan sættes i en potte med jord og så får man en plante mere.


Denne lille stilk med de to utydelige grønne pletter, er en grøn stikkelsbær, jeg har taget stikling fra i min mormors have. Jeg troede ikke, det var lykkedes og potten har stået ude hele vinteren. For ca. 14 dage siden opdagede jeg sørme, at den var ved at skyde, så jeg tog potten ind i orangeriet. Jeg bliver simpelthen så glad, hvis det lykkes mig at få en plante ud af denne, så jeg skal passe rigtig godt på den!


Jeg har fri i dag og i morgen og på programmet står der forspiring af dahliaknolde. I aften skal jeg holde foredrag til et næsten udsolgt arrangement. Der er kun én plads tilbage, så man skal være hurtig, hvis man vil være med.


Orangeriet er gjort klar til gæsterne. Jeg håber, de får en god aften:)

6 kommentarer:

marie sagde ...

Hvis dit foredrag handler om frøformering og drivning af dahlier, får du da absolut ingen problemer med at vise konkrete eksempler:-)

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Hvor er det dejligt for dig med en stikling fra din mormors have, klart du vil passe godt på den. Det er altid rart at have noget fra forældre eller bedsteforældres have. Jeg har også lidt hjemmefra, så kan man sende dem en tanke, når man går forbi.
Held og lykke med foredraget, du er jo erfaren ud i det og i såning, så det bliver helt sikkert et godt foredrag.
Flot appelsintræ.

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Dine frøplanter ser ud til at stortrives, nogle gange må vi væbne os med tålmodighed når vi syntes det går for langsomt ;)
Pøj pøj med foredraget i aften ;)

Birgitte sagde ...

Hej I tre. Tak for jeres kommentarer:)
Det blev en god aften i aftes med et foredrag om krukkehaven. I dag har jeg også fri og har forspiret dahliaerne. Desværre blæser det en halv pelikan, så det er noget træls at opholde sig ude. I formiddags var det da noget bedre!
Ja, jeg skal passe rigtig godt på min stikkelsbærstikling!

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Det ser dejlig frodigt ud :-) Holdop hvor har du sået meget, men det ser ud som om du sår med god afstand så du ikke skal prikle så meget? Jeg har stadig en del som skal sås, men jeg er glad for at jeg har ventet når det er så koldt som det er.
Det bliver helt sikkert hyggeligt til dit arrangement - skønt at kunne sidde i så dejligt et rum:-)
Tillykke med pomeloen, jeg er spændt på hvordan de er at spise.

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth. Mange tak for din kommentar. Ja, jeg prøver at så et antal frø, der passer med at jeg sparer en omprikling. Nogle af dem skal nok prikles om, men det er ikke mange. Held og lykke med dine såninger. Jeg er også spændt på pomeloerne.