søndag den 16. august 2015

Lidt af hvert!

Formklipning med mere.
Buksbomhækkene rundt om to frugttræer begynder at nå den ønskede højde, og nu kan jeg begynde at forme dem til en rund hæk.


Hækkene er ikke helt tætte endnu, men jeg tror, det kommer næste år. Som man kan se, har jeg formklippet et lille stykke af hækken.


En af dagene skal jeg klippe alle toppene af og lave stiklinger. Alle mine buksbom er 2-årige hjemmelavede stiklinger, jeg har fået foræret for efterhånden mange år siden. Det er småbladet buksbom og de vokser langsomt. Syv ni tretten så er de ikke syge nogle af dem, og de er pæne om vinteren også.


Hvis de kommende stiklinger lykkes, vil jeg gerne have en bæk rundt om bærbedet til venstre og i hvert hjørne, skal der være en buksbomkugle. I den sorte krukke midt i billedet har jeg plantet tuja, som også skal formklippes til nogle stammer med kugler i toppen. Måske kan jeg begynde klipperiet næste sommer. Nu er de ca. 60 cm høje.
Jeg fik en elektrisk hånd-kantklipper sidste år af min svigermor og til den er der to klippere, hvoraf den ene er til formklipning - så jeg har udstyret i orden!


De pyrenæiske storkenæb er ved at være igang igen efter nedklipningen.


Jeg har heldigvis ikke det store snegleproblem - jeg har taget ca. 25-30 stykker hele sommeren og har været heldig at finde deres yndlingssteder, så jeg kunne tage nogle stykker ad gangen. Her under det nye æbletræ plantede jeg i forsommeren disse gule minihostaer og de har fået lov til at være i fred. De har stået med blomsterstande, men nu har jeg klippet dem af i håb om, at planterne bruger energi på at vokse til.


Nu varer det ikke længe før hjortetrøsten blomstrer.

I dag har jeg brugt hele dagen på hovedrengøring i orangeriet, det var tiltrængt og nu tror jeg, der er mere rent dér end inde i huset. Der er altid nok at lave!
I går var jeg på udflugt med Pelargonieklubben og vi var så heldige, at der var opholdsvejr i al den tid vi var afsted. Det buldrede og lynede i det fjerne, men det holdt tørt. Vi var på besøg i Bernd og Eges have og i Villy og Lisbeths have. Vi var 23 og det var bare rigtig hyggeligt. Jeg købte et lille tempeltræ hos Ege for 20 kroner, det skal plantes i en krukke, indtil det bliver stort nok til at plante ud. Jeg købte også to keramikkogler Det var en rigtig god dag, men desværre turde jeg ikke tage kameraet med, da der nærmest var skybrud lige før vi skulle afsted!

Ingen kommentarer: