mandag den 3. august 2015

Den første dag i august

Der er gang i den!
Jeg håber vi får lov til at opleve noget mere sommer her i august. Planterne er i hvert fald klar!


Det hvide og grå bed ved indgangen til huset.


Troldepilen købte jeg som en lille stikling på 10 cm for en 10'er for tre år siden. Nu er den mere end to meter høj.


Den er faktisk lige så høj som dette oliventræ. Der er plantet marguritter i bunden.


Min røde hør, som jeg har sået på friland i maj, er nu i blomst. Den er plantet i tre beholdere rundt omkring.


Blandt andet i denne opsats er der hørplanter. Opsatsen har jeg placeret dér efter at jeg måtte klippe rosen James Galway ned fordi den var væltet. Krukken har stået noget trængt, så derfor er hørplanterne endnu ikke i blomst. Den skal nok komme til at lyse op med sine røde farver.


Alle mine dahlier er godt på vej nu og der er rigtig mange knopper i dem.


Øverst til venstre kan man se min stiklingeformeret rose James Galway i blomst. Den anden jeg har lavet af Brother Cadfael blomstrer også. De skal plantes ud lidt senere på sæsonen.





Jeg har flere dahlier, som er på vej. De står med mange knopper.


Høstanemonerne er blomsterrige i år. Jeg håber, de holder længere end sidste år, hvor de led under tørken.


Høstanemoner og mamelukærmebusk.


Kattehalerne vil også gerne danse med. :)


Dette var vist en spansk hestemynte, jeg fik lov at købe hos Staudemarken.


Sølvlys på vej op mellem minirosen Gemma.


En selvsået abrikosfarvet digitalis.


Høstfloks og høstanemoner.


Vi har haft gæster i huset siden i torsdags og har kunnet spise ude to gange. Disse tre planter var spiret i forkerte potter med andre planter, nu kan de pryde havebordet i deres egne potter. Det er appelsintagetes, ampelpileurt og stedmoderblomst.

De næste 14 dage skal haven rigtig luges igennem og ordnes for den 18.august om aftenen får jeg besøg af en havekreds igen og denne gang skal jeg også servere kaffe og kage. Jeg glæder mig rigtig meget! 

4 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Det ser godt ud, især alle dine dahliaer, dem har jeg jo ikke mange af pga. sneglene. Bent har lige været ude at slå snegle ihjel. I aften var der kun 200 :(

Maribel sagde ...

Så fint det blommar hos dig, den aprikosfärgade fingerborgsblomman är så fin. hade den förra året, så jag hoppas att den har fröat av sig, och kommer tillbaka nästa år. Dahliorna väntar jag fortfarande på. De har inte mått så bra av allt regn. Ha det fint! Marika

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Dejlige billeder fra din have.Og smukke dahlia du viser...........jeg viser også en fantastisk en med enorme hoveder.
Et lille råd ang. dit oliventræ.Jeg ville studse grenene for at få træet mere tæt.Det kan det sagtens tåle.Rigtig god aften knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth. Mange tak for din besked. Selvom du ikke har mange dahlier, så har du heldigvis en hel masse andre spændende ting, som blomstrer i flere måneder! Også selvom der er snegle!

Hej Marika. Mange tak for din kommentar. Trevligt at høre fra broderlandet.

Hej Jette. Mange tak for din besked og tak for tippet angående oliventræet, det vil jeg gøre!