lørdag den 2. maj 2015

En forårsdag i haven.

Udplantning af mynter, tulipaner, hostaer og komøg!
Det har været en dejlig dag i haven, hvor jeg fik lavet lidt af hvert.
Først vil jeg gerne vise de fine hornvioler.


De har haft godt af regnen.


Ved foden af zinkbordet har jeg en krukke med cremefarvede tulipaner.


De andre krukker med tulipaner er også ved at være godt i gang nu.




Disse står en del i skygge, så det er nok forklaringen på, at de er ikke lige så langt fremme.


I bonderosebedet er der en del spring green tulipaner og så de gammeldags røde, som jeg har haft i haven altid.


Der er tykke knopper i bonderoserne.




Den blå græs er vokset godt. Den er jeg glad for. Den er plantet i det lille stenbed.


I dag har jeg plantet chokolademynte og to forskellige indianermynte ud. Chokolademynten er i den grå krukke og jeg delte den i fire dele og plantede den om. Til højre er den en frøsået indianermynte.


Planen er, at bænken skal være en krydderurtebænk hele sommeren. Den står lige overfor vores indgangsdør. Nu er der tre chokolademynte, en indianermynte, citronmellise, salvie og en rosmarin.


I zinkbaljen plantede jeg fire mørke indianermynte ud. De er også sået i orangeriet. Nu er de en del af det blå og lilla bed.


Endnu en indianermynte, denne gang i det lyserøde og lilla krukkebed.


Den mørke var der også nok af til en krukke i dette bed.


Blommetræet blomstrer nu.


Dahlierne begynder at titte frem nu.


Krysantemumstiklingen har det godt. Den lavede jeg i efteråret og den har stået hele vinteren i orangeriet. Blomsterne er meget lysegule og nu er potten placeret i det gule krukkebed.


Knopper i en akeleje. Det er den jeg kalder "akeleje kigger op" fordi blomsterne vender opad.


Jeg er så glad for mit nye plantebord:)


Det var en glædelig overraskelse at se den nedklippede jasmin fuld af små grønne blade. Jeg var så bange for, at den var gået ud. Jeg skal dog nok ikke forvente blomster i den i år.
Ikke lang fra denne busk, står fuglefoderbrædtet og på buskens grene sidder der flere gange i løbet af dagen et guldspurvepar. De er så flotte - nærmest en hel gul fugl. Jeg lægger fuglefrø ud hver dag og der flytter flere og flere forskellige fugle ind i haven. Det er spændende at følge med i. Jeg har købt en sæk med 15 kilo fuglefrø for 107 kr. i Netto, så nu kan jeg fodre et godt stykke tid. Jeg lægger ca. 3 dl frø ud hver dag.


De brogede hostaer i truget er kommet op. Jeg strøede den sidste halve sæk komposteret kogødning ud til dem i dag. Så får de forhåbentlig noget godt næring.


Foran truget står forskellige alunrod.


Rabarberne vokser godt. Det varer nok ikke mange uger før de kan plukkes ind.

Det har været en rigtig god dag i haven, hvor vi også spiste vores frokost og drak eftermiddagskaffe. I orangeriet har jeg en del gule jakobsstiger og gule staudedigitalis. Nogle af dem vil jeg nok forsøge at plante ud i morgen.

5 kommentarer:

Vivi sagde ...

Det ser rigtig godt ud med både hornviolerne og tulipanerne du har i dine krukker :-)
God ide med din krydderurtebænk :-)

Helena sagde ...

De är urtjusiga hornviolerna du har!
KRAM från mig!

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Sikke flittig du er.....og en rigtig god ide at bruge bænken til krydderurete.Har selv en reol til alle mine lige udenfor bryggersdøren.
Og tulipaner i krukker er altid et hit.
God aften knus Jette

Landbohaven sagde ...

Hvor er dine hornvioler og tulipaner smukke.
Rigtig gode billeder.
Ha´ en dejlig aften.

Birgitte sagde ...

Hej I fire. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem er jeg glad for. Det har været nogle fantastiske dage, men de sidste to dage har det godt nok regnet meget, så jeg har priklet de sidste frøplanter om. Nu er det arbejde færdig og om en uges tid begynder jeg at plante ud.:)