søndag den 22. februar 2015

Frøsåning.

Solen skinnede i dag og det var lunt i orangeriet.
Jeg har sået 15 forskellige planter i dag og mange af hver slags.


Nogle er godt nok sået lidt tidligere end der stod på posen, men jeg tog chancen og såede dem nu.

Jeg har sået tre forskellige hostaer: Fire and Ice, en blå og en broget grøn og hvid.

Chili, bordauxfarvet.

Pelargonium triste, som danner en knold og var den første pelargonie, der kom til Europa.


Gul Jakobsstige


Matrem almindelig


Græs kolbehirse


Billede er lånt på nettet. Mine kolbehirser bliver røde.

Øjeblomst


Purpur solhat


Kinesisk forglemmigej


Billede lånt på nettet.

Påfugleblomst


Billedet lånt på nettet.

Blåkvast


Billedet lånt på nettet.

Kæmpeverbena


Violfrøstjerne


Billedet lånt på nettet.

Chili, hostaerne og pelargonium triste har jeg sat i vindueskarmen indendøre, da min erfaring er, at de skal have stuetemperatur for at spire. 


Jeg har nu sået næsten halvdelen at det jeg skal så i alt. I år har jeg købt ca. 10 nye frø, som jeg ikke har haft i haven tidligere. Dem der er sået i dag er: Græs kolbehirse, påfugleblomst, blåkvast. Resten ligger i køleskabet og skal sås medio marts.
Kinesisk forglemmigej har jeg heller ikke tidligere haft i haven - den har jeg byttet mig til.

P. triste er første gang jeg sår, den har jeg heller ikke tidligere haft. Den er jeg meget spændt på!
I morgen er det pelargonierne det gælder!

8 kommentarer:

Maribel sagde ...

Det var en hel del, du sått. Idag blev det sått lite aklejor och blomstertobak, brukar inte så, så det skall bli spännande att se om jag lyckas. Du har gått om utrymme att ha dina sådder på. Fint i orangeriet. Ha det gott! Marika

Anne sagde ...

Hej Birgitte,
Det er da fine sager du sår.
Der var et par stykker jeg ikke kendte.
Du får mange planter at se til.
Jeg har sået klokkeranke, en salvia, og artiskokker. Resten prøver jeg at gemme lidt.

Vivi sagde ...

Det er helt vildt med alle de fine blomster du sår :-)
Åh hvor jeg glæder mig til, at jeg får drivhus igen, så jeg også kan lave mine egne sommerblomster, uden drivhus er det nærmest en umulighed, at styre så mange små planter.

Høneballehaven sagde ...

Spændende blomster du har sået, den gule Jakobsstige har jeg haft, jeg ved ikke om jeg har den mere.

Tim Skovrup sagde ...

Et spændende udvalg :) :) - du har været flittig :)

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Hold da helt op siger jeg bare...........det var da en del du fik sået.
Men mange spændende blomster du får i haven.
Hosta har jeg aldrig prøvet at så.......har jo en del og dem deler jeg bare.
God dag Jette,
Har tilføjet dig må mit indlæg.

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg rigtig glad for. Det er godt I kan lide mine plantevalg. Jeg er også selv spændt på om det lykkes ligeså godt i år som de foregående år. Det bliver spændende!

Anonym sagde ...

Ja, de er så fine de kinesiske forglem-mig-ejjer; men kors hvor er de irriterende, når de går i frø. Hægter sig fast på ens tøj, næsten bare man nærmer sig og er et mas at få af igen, men smukke altså!

Og tak for din blog. jeg har først nu rigtig opdaget den, men vender regelmæssigt tilbage.

Happy Gardening
Jytte
www.danishknitdesign.com