mandag den 2. februar 2015

Pelargoniestatus i orangeriet og gul staudedigitalis spirer!

Pelargonierne har det rimelig godt!
men der er en del brune blade og blomster, jeg må vist igang med at nurse dem lidt - det er også længe siden.


Om en 3-4 uger skal jeg igang med stiklingeformering. Jeg har god erfaring med at klippe pelargonierne ned og lave stiklinger af det afklippede på dette tidspunkt, da det er lige før de vågner af dvalen og vækstsæsonen sarter.




Jeg har efterhånden fundet ud af, at duftpelargonierne er mere hårdføre end zonalepelargonierne. De står i hvert fald meget grønne uden ret mange brune blade. Om sommeren står de udenfor og her har jeg også erfaret, at de kan tåle både regn og blæst.



Heldigvis er der ikke nogen, der er gået ud for mig. Jeg håber, jeg kan lave rigtig mange stiklinger, for jeg får brug for mange dels i Pelargonieklubben og dels til mine foredrag i foråret. Jeg håber, jeg kan lave et par hundrede eller mere :)


Denne dufter så godt af æble - jeg kan aldrig huske hvad den hedder, men jeg har den i blå og i hvid. Jeg er glad for navneskiltene i planterne for ellers er jeg på bar bund! (Næsten:))


Koldrullen med duftpelargonier er et godt bord at sætte planter på. De har det alle godt!


Jeg bliver nødt til at skrive om disse små spirer, som er gul staudedigitalis. For for første gang i tre år spirer de!!! De andre år kom der ingenting op. Nu er jeg SÅ stolt over, at det er lykkes. De er godt nok ganske små endnu, men de er der :)


Ampelpileurt har jeg overvintret i orangeriet, de har blomstret hele tiden. De er lidt bare, men jeg tror, jeg kan lave stiklinger af dem. Jeg har tre planter. Jeg har også taget frø, så jeg kan så nogle. De er meget populære i haven og mange vil gerne have sådan en plante. Jeg lod én blive udenfor og den ser temmelig vissen ud, så jeg er glad for at de tre andre har kunnet klare mosten her i vinter i orangeriet.
Nu varer det ikke længe før sæsonen er skudt igang!

8 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Ja ampelpileurten jeg fik af dig, klarede ikke sidste vinter, så det er klogt at tage dem ind. Den duftpelargonie som dufter af æble, har du også foræret mig, den er lang og ranglet, det er ikke lige min spidskompetence.
Jeg kan se, at jeg ikke har meget sne i forhold til jer deroppe nord på. Det er et flot kig ud af vinduerne.

marie sagde ...

Modsat Lisbeths erfaring så sår ampelpileurt sig noget så frodigt ude i haven. Det må kræve en masse plads og lys at lave så mange stiklinger.

Annes Landliv sagde ...

Pelargonier er så fine. Veldig fine bilder med den hvite snøen i bakgrunnen, det blir litt sånn vinter møter vår :-)

Unknown sagde ...

Herligt dine digitalis spirer, mine lader desværre vente på sig.
Mange have hilsner

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Ja !!! der er godt nok noget at gå i gang med,med alle de pelargonier du har.
Bare at rense dem og tage stiklinger er et kæmpearbejde.
Min store duftpelargonie vokser også bare helt enormt.......har beskåret den to gange sidste år.
Og lavet rigtig mange stiklinger af den.
Oh held og lykke med den såning knus Jette

Unknown sagde ...

Der findes ikke meget andet der er så beroligende end at nurse sine planter, men du har godt nok mange.
Ampelpileurt har jeg ikke set før. Den ser spændende ud.
Havehilsen
Ole

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem er jeg meget glad for. Ja nu begynder sæsonen snart for alvor, det bliver spændende!

Helena sagde ...

Dina pelargoner ser ut ungefär som mina just nu :) Jag väntar liksom du ett tag till med att plantera om lite mer ljus är ju bra!
KRAM från mig!