søndag den 4. november 2012

Myrte

En bedstemorplante!
I fødselsdagsgave i sommers fik jeg to myrtetræer af min svigerinde. De er nu vokset så meget, at jeg kan klippe dem, så jeg har lavet 10 nye planter i dag, som jeg vil give væk i værtindegaver, når de har fået rødder og er vokset lidt!


Man kan have myrte udenfor om sommeren. Det trives de fint med. Om vinteren vil de gerne have det køligt ned til 5 grader - ligesom pelargonierne. I gamle dage havde man som regel et koldt kammer, hvor planterne stod og derfor gik det så godt med myrtene i gamle dage. Jeg synes nu også de er nemme, selvom man ikke har et koldt kammer. Mine står i orangeriet og der er ikke mere end 10 grader om natten.


Mit plantebord ude i orangeriet er snart fyldt op, men der er også plads til disse 10 små myrter. Jeg håber, de slår rødder og vokser til, nogle vil jeg forære væk og nogle vil jeg selv beholde. Jeg synes, det er så smuk en plante!

8 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hvor er dine myrter smukke, jeg troede også, at jeg havde en, men den ser da slet ikke ud som din. Gad vide om der findes flere slags.
Jeg har også en japansk myrte, men den ser heller ikke sådan ud.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Jeg siger som Lisbeth.Synes heller ikke de ligner den myrte jeg engang har haft.Jeg synes mere de ligner buskbom.Men en rigtig god ide at lave stiklinger af
dem.God weekend til dig knus Jette

Helena sagde ...

Buskbom var min första tanke..men kanske är det en sort jag ej sett förut funderar jag?
KRAM från mig!

Frk. Anemone sagde ...

De er smukke :) Som Lisbeth og Helena så tænkte jeg også lidt på buksbom, men har ingen forstand på det. De 10 nye små planter skal nok blive store og vække glæde rundtomkring.

Dejligt med dit efterårsklare bed, så kan vi kun vente på overstået vinter så det hele kan komme i vækst igen.

Ha' en god uge. Knus Ulla

Landbohaven sagde ...

Jeg kender slet ikke myrter planter, men dine planter er smukke.
Ha´ en god dag.

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Ja, jeg er godt nok blevet nervøs for om det er myrte. Jeg må vist høre min svigerinde, hun skulle da gerne have købt dem som myrter, men tænk nu hvis hun er blevet snydt? Jeg gik ned i orangeriet i går aftes og prøvede at dufte til dem, men der var ingen duft. Jeg håber, jeg kan opklare sagen!

Ege sagde ...

Der er flere arter af Myrter......de fleste af os kende den spidsbladet og mest kendte Myrte
Birgitte , din kan være myrtus ugni som er en lidt tykbladet og rundbladet art
så trøst dig med at du har en lidt mer sjælden type ;-)))))og at de slår rødder
Selv har jeg den alm som opstammet i mit kolde men opvarmet drivhus , men den hævner slemt hvis den IKKE får vand nok

Birgitte sagde ...

Hej Ege. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg vel nok glad for. Jeg tror også, efter at have googlet ugni, at det er sådan nogle, jeg har fået. Det ligner i hvertfald fuldstændigt.