søndag den 20. maj 2012

På tur til Samsø og Høneballehaven

Tusind tak for en hyggelig dag!
Tak til Lisbeth og Bent for et hyggeligt havebloggertræf i jeres have. Jeg var rigtig spændt på at møde jer og de andre havebloggere. Det var mit første blogtræf. Jeg tog toget fra Aalborg til Århus og var så heldig at Frøken Anemone og hendes mand (Malcolm) ventede på mig i deres bil. Da vi kom til Hov, mødtes vi med Gitte (Majas arv) og hendes søster Jette (Mit lille gods) og så kørte vi om bord på færgen. Fru Friis og Lena var også med i deres bil og vi havde en hyggelig overfart.


Da vi ankom til Høneballehaven, fik vi den første haverundvisning og sikke en have. Den var meget flottere i virkeligheden og det var sjovt at "finde" de planter, som Lisbeth har vist billeder af. 


En stor alunrod sammen med rhododendroner. Det var sjovt at se, at faktisk alle planter var meget større end her hos os.


Det var interessant at se bunddækkeplanterne og så var det også sjovt at se, hvor mange klematisser, der var plantet opad træerne.

Gudeblomst
Desværre er ikke alle mine billeder blevet til noget, men jeg var meget imponeret over, hvor smukt mange af træerne var blevet beskåret. Det var i hvertfald noget, jeg tog med mig hjem. Jeg tror ikke man skal være så bange for at beskære!

Vi spiste en god frokost (jeg havde købt sandwich) og bagefter gik vi rundt i haven igen og efter en times tid kom solen frem, det var rigtig dejligt!
Vi havde allesammen taget planter med. (Jeg havde to papirsposer med hjemmesåede planter og de 5 af dem skulle Lisbeth have!) Jeg fik byttet mig til nogle rigtig spændende sager og må indrømme at jeg kom hjem med meget mere end jeg havde med. Jeg glæder mig rigtig meget til at komme ud og plante dem senere i dag! Det var rigtig sjovt at se alt det vi hver i sig havde med og det var rigtig fine sager! Jeg fik planter med hjem til begge mine bede under frugttræerne, til skyggebedet og så vil jeg også plante nogen af dem i krukker! Det kommer der billeder på senere!


Husløg var der flere stede og de var alle meget store og flotte!


Dette træ blev jeg noget forelsket i, det havde flotte lyse grå blade, desværre husker jeg ikke hvad det hedder.


En spring green tulipan. Da jeg kom hjem i aftes (klokken 19.30) måtte jeg lige gå en tur i haven og så at mine spring green faktisk også var groet, men stadigvæk ikke lige så overdådigt som Lisbeths tulipaner.


Dette træ var meget smukt med lysegrønne farver. Desværre husker jeg heller ikke hvad det hedder. Jeg er ikke så god til at huske navne. En anden gang tror jeg nok, jeg vil skrive det ned, når jeg rundt i haven, så jeg kan huske det, når jeg kommer hjem.

En stenbedsplante
Det var så hyggeligt at gå rundt i haven og snakke med ligesindede, hvor man bare kunne snakke løs om planter, såning og stiklingeformering, da jeg kun har ganske få ligesindede i hverdagen.


Da vi havde byttet planter, var der kaffe og rabarberlagkage. Uhm mums den var god den lagkage.
Det var sjovt at få sat ansigt på hinanden og høre hvor vi hver især bor. Jeg blev både overrasket og forundret. Jeg havde nok gjort mig nogle forestillinger, når jeg følger med i haveblogland og det var rigtig positivt at vi kunne mødes på denne måde.


Det var en rigtig dejlig dag og tak til Ulla og Malcolm, Gitte og Jette for at jeg kunne køre med jer til og fra færgen. Det var en kæmpe hjælp og så var det jo ingen sag at man kom langvejs fra. Jeg håber på, at kunne mødes en anden gang, for det var meget positivt og dejligt at møde så mange søde mennesker med samme interesse.

15 kommentarer:

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Det lyder som en dejlig dag i Høneballehaven og jeg synes at det er sjovt at høre jeres indtryk af haven. Det er fantastisk og meget inspirerende at møde ligesindede og havefolk er simpelthen så gavmilde det har jeg også oplevet de gange jeg har truffet andre bloggere.

Lone sagde ...

Hej Birgitte.
Tak for i går, det var smadder hyggeligt. Jeg har det som dig, synes også at Høneballehaven er endnu smukkere i virkeligheden.
Nyd din søndag.
Kh Lone

Lena Hansen sagde ...

Hej Birgitte.. Så fandt jeg dig ;)) Rigtig hyggeligt at møde dig og alle de andre søde bloggere. Glæder mig til at fordybe mig i dine gamle indlæg, men lige nu skal jeg ud i haven igen for at plante nogle af de spændende planter fra i går. Senere skal jeg også have lagt lidt billeder på, men lige nu er vejret ALT for skønt til at sidde inde. Var bare inde for lige at undersøge hvordan en slyng stormhat sku plantes og ku så ikke lige dy mig for at tjekke, om der var lagt nogle indlæg ud fra den skønne dag i går ;)) Ærgerligt du ikke kan den 5. juni, men mon ikke der bliver nogle arrangementer på et tidspunkt hvor vi mødes igen..
Ha en dejlig søndag.
KH Lena

Gitte sagde ...

Selv tak for i går Birgitte. Det var en meget hyggelig dag. Jeg har ikke tid til at plante mine ting før i aften eller i morgen desværre. Håber vi mødes igen til et andet blogtræf/åben have.
Gode billeder med din mobil..

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Selv tak det var rigtig hyggeligt og spændende at møde jer alle. Jeg er stadig imponeret over, at du tog den lange vej med offentlige transportmidler. Men som du sagde, er du jo ikke vant til andet.
Forhåbentlig mødes vi en anden gang ellers gør vi i hvert fald her i blogland.
Det første træ, du er interesseret i hedder: Sorbus Aria Lutescens eller sølvrøn.
Det andet er en himalyaceder.

Signe sagde ...

Ja, sikke en skøn, skøn dag vi havde i den dejlig Høneballe have. Og hvor er havebloggere altså fabelagtigt godt selskab :-)
Nyd din søndag!
Knus Signe

Lise Lotte sagde ...

Kære Birgitte. Tusinde tak for i går. Hvor var det altså hyggeligt. Også og hilse på alle jer søde bloggere. Ja sikken skøn have. Jeg var også heldig og få en masse dejlige planter med hjem, så jeg er også i gang med at plante :)

Sikken luksus. Skynder mig og melde mig på din blog.

Kh Lise Lotte

Frk. Anemone sagde ...

Hej Birgitte, selvtak... Det var rigtigt hyggeligt at mødes med dig, og så fik vi endda vores egen lille private sludder i bilen til Hov. Håber I kom godt hjem med planter og godt humør.

Det var en helt igennem perfekt dag og en dag, som jeg kan leve længe på.

knus Ulla

Jette sagde ...

Hej Birgitte,tak for sidst.dejligt at få hilst på dig.håber ikke du var alt for træt da du kom hjem.det var jo noget af en rejse.Hilsen jette

Hanne i haven sagde ...

Der er vist ingen tvivl om at I havde en skøn dag i Høneballehaven :-) Det kan man tydeligt se rundt omkring på blogindlæggene.
Jeg synes også at det er flot at du tog så langt med tog og bus, og så med favnen fuld af planter. Men hvad gør man ikke :-)
Jeg håber at vi kan mødes til et lignende træf en anden gang.

Lavendelfryd sagde ...

Ja, ligesindede i haver kan man ikke få for mange af og der er godt nok langt mellem dem :o)

Fru Friis sagde ...

Kære Birgitte. Tusind tak for sidst, hvor var det hyggeligt at møde dig. Godt du kom helt hjem med planteudbyttet :o) Måske vi ses igen til noget lignende en anden god gang.

Bente sagde ...

Kære Birgitte
Tak og i lige måde - dejligt at du kom - ikke een af dem der var med kunne undværes!
Skønne mennesker at være sammen med!
Vi ses garanteret igen .......

Karina sagde ...

Skønt at læse at i alle har haft sådan en dejlig tur.
Flotte billeder du har fanget og jeg forstår fuldt ud at du er forelsket i det fine lille Sorbus, for det er da for Smukt.

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres dejlige kommentarer og tak for et godt selskab, forhåbentlig bliver der mulighed for at mødes igen, ellers så gør vi det i hvert fald her i blogland.