onsdag den 7. juni 2017

Haveplan del 4.

Godt i gang.
Nu er jeg startet på den næste tredjedel af min haveplan og føler mig noget udfordret!


Jeg er i gang med at lave elipseformede græsarealer, som man skal gå på ned igennem haven. Her er den største elipse. I midten hvor den bare jord er, var mit 8-tals bed. Jeg har gravet alle planter op og plantet dem et nyt sted. Nu er det skuflet igennem og revet og der er sået græs. Roserne til højre i billedet mangler at blive fjernet, men det gør jeg først til efteråret. Når græsset i midten er kommet op, skal mit runde havebord med de 4 stole stå dér. Elipsen er forbundet med det første stykke af haven, som ikke ses på billedet. Men det er det stykke, hvor man først kommer ind i haven fra indkørslen af. Det er derfor elipsen ikke er skåret helt igennem, men hænger sammen med græsplænen i det første stykke af haven. Den stedsegrønne søjle thuja har jeg ikke helt besluttet mig for, hvad jeg skal gøre med. Måske kan den blive stående.


Når man går tværs over den største elipse på det øverste billede, kommer man til at gå videre på disse mindre elipser, hvor jeg også har sået græs. (Jeg har lavet en kant med chaussésten, så jeg kan se, hvor græsset skal komme op. Bagefter skal de fjernes). På alle sider skal der være bede. Som man måske kan fornemme er der blevet gravet en del. Der skal være tre lige så store elipser efter hinanden, så jeg mangler stadig én. Først skal der lige graves lidt flere planter op.


Her er der jo plads til mange flere planter. I forgårs fik jeg plantet klatrerosen Parade og sat rosenstativet op over den. Rosen har været pottet op i et stykke tid, så den er noget medtaget, men der er liv i den.
I går aftes fik jeg en god idé, for jeg tog nemlig billeder af al den bare jord med de planter, der indtil videre er der. Så printede jeg dem ud på papir og gjorde farverne lidt lysere, så jeg kunne skrive på billedet. Jeg skrev ind alle de planter, jeg har pottet op og har sået og placerede dem på billedet, som jeg forestiller mig, de vil passe godt sammen. Nu har jeg tre tegninger, jeg bare kan tage med ud i haven og plante efter.


Her på dette stykke har jeg også et billede med plantenavne. Jeg har allerede plantet en del her, men som det ses, er der plads til mere. Jeg lavede billederne med plantenavne for at få et overblik over opbygningen af bedene, så det ikke blev tilfældigt, hvad jeg satte sammen med hvad. Sådan var det ved at gå og det føltes ikke så godt.
Der er blevet plads til buske også, som jeg har plantet 4 af og så har jeg også de to dværgsyrener, som skal tages op af krukkerne og plantes ud.


I dag havde jeg glædet mig så meget til at få fri fra arbejde og komme hjem og plante, men det kneb lidt efter aftensmaden for det står ned i lårfede stråler, så jeg er ikke så fristet lige nu! (Selvom regnvejr er godt plantevejr). Som man måske kan se midt i billedet har jeg plantet en ridderspore, der bliver blå. Jeg har nemlig set et billede med en meget flot ridderspore, der stod i fuldt flor ved siden af et stort træ og det så bare så smukt og frodigt ud, så det har jeg abet efter. Mit træ er et kirsebærtræ og står lige i kanten af den største elipse-græs. Det lille opstammede fyrretræ har jeg tænkt, skal blive stående.


Denne mørke stjerneskærm er så pæn, men den står lige dér, hvor der skal være en græs-elipse, men jeg har fundet et rigtig godt sted til den!


Jeg har to natviol - en lilla og en hvid. De skal også flyttes. Når jeg har lavet den tredje lille elipse holder jeg pause med haveplanen resten af sommeren og vil bruge min tid på lugning og græsslåning samt vanding af krukker. I august går jeg så igang med den sidste tredjedel, som kommer til at bestå af tre større græs-elipser, der forbinder denne del af haven med rosenhaven, så man kan gå igennem hele haven med bede på alle sider af græs-elipserne.
Derudover kan man også gå via terrassen ved gavlen af orangeriet igennem hele haven.
Måske er min beskrivelse lidt uoverskuelig, men når jeg bliver færdig, kommer jeg helt sikkert til at tage en masse oversigtsbilleder.
Jeg håber på lidt opholdsvejr de næste dage, selvom det ikke ser sådan ud på vejrudsigten!

7 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Jeg kan bestemt godt forstå, at du føler dig udfordret, sikken et arbejde du/I har gang i. God idé at skrive det hele ned, så det ikke løber fra dig. Men jeg er sikker på, at du får styr på det og glæder mig til at se de færdige resultater.

marie sagde ...

Et typisk Birgitte indlæg 😉 Det tredjesidste billede giver et smukt vue af haven.

Frk Hall sagde ...

Wow sikke et projekt. Utroligt spændende at følge med i, og det er da en rigtig god ide at skrive alt ned.
Glæder mig til at følge udviklingen

God dag
Lone

Eliane Petersen sagde ...

Kære Birgitte.
Hvor er det en enorm omlægning af haven, så det er godt du laver tegninger og planer. Hvor er det fornuftigt at holde pause og få vandet og luget i sommer.
Jeg glæder mig rigtig meget til at se din have til august, jeg håber det kan lade sig gøre.
Jeg ønsker dig en rigtig dejlig weekend.
Mange hilsner fra Eliane

Hos Villa Fryd/ Charlotte Neve Grün sagde ...

Er du vimmer der sker noget i din have Birgitte.
Der er ikke meget fritid når man sådan laver om.
Eller jo det er jo lige præcis det det er. For vi elsker jo haven.
Glæder mig til at se hvad det hele ender med. Du har så mange smukke blomster.

Smuk weekend til jer
Knus

Charlotte

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Mange tak. Ja, det er det bedste jeg ved, at arbejde i haven, man kan altid se resultatet selvom man nogle gange må vente lidt.
Eliane: Jeg håber meget på at vi ses. Måske vi skal sætte kryds ved en dato?

Unknown sagde ...

Hej jeg hedder Nico fra London, jeg kender en berømt stavkaster, der hjalp mig, da jeg havde problemer i mit ægteskab med min mand. hvis du har brug for et rigtigt sted for at løse dine forholdsproblemer, kontakt DR.AGBAZARA TEMPLE på: ( agbazara@gmail.com) ELLER WHATSAPP +2348104102662 han er det rigtige valg. han er en stor mand, der har været