tirsdag den 27. juni 2017

Lidt om buske.

Nye buske i haven.
Efter at have gravet en masse græs væk og flyttet rundt på stauder, blev der også plads til lidt nye buske. Jeg har i forvejen forskellige bærbuske, en fjerbusk og alle mine roser, men lidt nyt blev der også plads til.


Fjeldribes, som blomstrer i foråret og får gulgrønne-hvide blomster. Den bliver ca. to meter høj.


Kejserbusk, som blomstrer med lyserøde blomster i foråret. Jeg husker ikke lige sortsnavnet, men den bliver ikke så stor - 1-2 meter i højde og bredde. Det er noget med Virburnum Bonsiniante uden at blive hængt op på stavningen:)


Dværgsyrener, to styks, som ikke er nye. Jeg har haft dem i krukker i mange år, men nu er de plantet ud i bede. De blomstrer maj-juni med lilla blomster og dufter helt fantastisk.


Blodribes, som får lyserøde blomster også i foråret. Den bliver ca. to meter høj. Jeg har helt bevidst valgt nogle buske, som blomstrer tidligt sammen med tulipaner og andre forårsløg for at få farver i haven tidligt på sæsonen. Tulipanerne, som jeg havde i krukker, er sat ind i udhuset og skal tømmes, når de er helt visne. Derefter skal de i september lægges ud i bedene, så de kan blomstre til næste forår.


Perlebusk, som får hvide blomster. Denne sort bliver heller ikke større end 1-2 meter i højde og bredde og blomstrer maj-juni.


Dronningebusk, som blomstrer i juni med lyserøde blomster. Det ser ikke ud til at den blomstrer i år, men forhåbentlig gør den næste år. Det er også en sort, som kun bliver 1-2 meter høj og bred. Foran er en mørk kvan på vej op.
Alle buske er plantet lidt rundt omkring, men i den bageste tredjedel af haven i hele havens længde og er sat sammen med høje stauder, som høstanemoner, hjortetrøst og riddersporer. Længere ind mod midten er højderne lidt forskellige, men sat sammen, så de følges lidt ad. Den sidste tredjedel af haveplanen mangler fortsat og bliver først ført ud i livet senere.


Til sidst vil jeg gerne vise, at den gule cosmos blomstrer. Den er da fin. Den er plantet sammen med hvid judaspenge og blå voksurt. Jeg har selv sået den gule cosmos i orangeriet, men det blev kun til én plante. Forhåbentlig vokser den til en lille sommerbusk.

5 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Du har rigtigt været ved at vælge buske, godt du har fået fat i en perlebusk. Dronningebusken kan godt skuffe de først år, det gjorde den her, men har den først blomstret et år, gør den det villigt hvert år. Den skal ligesom perlebusken holdes lidt i ave, ellers bliver den stor. Jeg klipper de nye skud ind.

Frk. Anemone sagde ...

SÅ fik du din perlebusk - tillykke med den - jeg må nyde den ekstra meget hos dig og fru Høneballe, da jeg ikke selv får plads til den i min lille have.
Dronningebusken kan du nu godt glæde dig til bliver lidt større, for den er helt fantastisk i blomstringen.
Min gule cosmos er også i blomst, det er første gang jeg har den.
Det bliver helt vildt dejligt med tulipaner og kejserbusk mm. til næste forår :)

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Buske er vigtige elementer i en have og jeg tror at de er ved at få en renaissance. Det er dejlige buske du har. Fjeldribs som findes overalt i offentlige busketter er så fin med sine gulgrønne blomster og små blade. Jeg har tyvstjålet tre rodskud i mosen som jeg pusler om. De skal formklippes mår de bliver større.

marie sagde ...

God ide at blande stauder og sommerblomster med buske. Fjeldribs er mange mennesker rigtig glade for, så jeg undrer mig over, at vi ikke har den i haven - vi har eller plads nok.

Eliane Petersen sagde ...

Kære Birgitte.
Sikke skønne buske du har valgt, det bliver garanteret flot til næste år.
Den lille gule cosmos er et bekendtskab værd, den er utrolig smuk.
Mange hilsner fra Eliane