fredag den 23. juni 2017

Eksamensdag og haven inden regnen kom.

I dag blev min niece færdig som social pædagog.
Hun fik et flot 10-tal og Anders og jeg var ude på seminariet med resten af familien. Bagefter spiste vi frokost på en café. Maria var meget glad og hun fik mange blomster og gaver. Efter sommerferien skal hun læse pædagogisk sociologi på Århus Universitet. Hun er så sej!


Nu er græsset kommet godt op i Rosenhaven og måske kan man godt ane, hvordan strukturen er. Bedene er elipseformet i to forskellige størrelser og så er der græs udenom. Forrest er pæonbedet.


De to små elipser er med 4 David Austinroser i hvert bed og så har jeg sået lyserød pom pom valmuer i bunden.


Det store rosenbed med 9 roser, er det, hvor roserne er sat noget tilbage, fordi de er flyttet. Claus Dalby valmuerne er vokset helt vildt og springer snart ud. De er mørke lilla og roserne er lyserøde.


Klatrerosen New Dawn har fået knopper nu.


En anden klatrerose har også fået knopper. Den hedder noget med Ilse Krohn superior (er ikke helt sikker).


Her står jeg nede ved stolperne med de 5 forskellige klatreroser og kigger ind i Rosenhaven.



Bowl of Beauty.


Når man går ned til stolperne, kan man se forhaven til højre her.


Bagved stolperne ud til vejen står de 4 opstammede syrenhortensier. De skulle gerne blomstre i juli-august. I bunden har jeg plantet brogetbladet hostaer. Jeg skal vist lige have fjernet de visne tulipaner.


Lyserøde storkenæb i kulvognen.


Ved de store stolper til venstre for kulvognen er der plantet to roser Alchymist.


I skyggebedet gror det også godt.


Den fine fjerbusk jeg fik sidste år af Lone, har det godt her i skyggen.


Bronzeblad, som er blevet kæmpestor, jeg tror den skal flyttes til foråret næste år, den står noget klemt. Jeg vil gerne have den ned bag fjerbusken.


Lodden løvefod med regndråber.


Almindelig og brogetbladet fredløs.


I går aftes fik jeg gravet de to dværgsyrener op af kæmpekrukkerne. Det var hårdt arbejde og rødderne måtte beskæres en del. Jeg håber, de klarer sig fint.


Klatrerosen Gerbe er rigtig fin i år.


Her er den op af plankeværket. Den er groet næsten en hel meter op over.


James Galway i Østbedet.


Ved siden af står Geoff Hamilton, som får tennisbold-agtige blomster.


The Sheperd, som er abrikosfarvet er også godt i gang. De står tre sammen og skal flyttes til efteråret.


Der er blomst på vej i den ridderspore, jeg flyttede for nogle uger siden. Den er plantet mellem kirsebærtræet og det lille opstammede fyrretræ. Jeg har set et billede, som jeg tror, var på forsiden af CD's nye bog, med en stor ridderspore, der stod med mange flotte blå spir ved siden af et træ. Det så så frodigt ud, så det har jeg gjort efter.


Voksurt godt i gang. Bagved den har jeg plantet en lys alunrod. Øverst til venstre er der lathyrus, som havde været lidt for længe om at blive plantet ud fra orangeriet, men de kommer så småt godt i gang nu. Der er to grupper, som hver skal vokse op af et espalier. Espalierne står mellem to små græselipser, hvor græsset er godt på vej op. Græsset kommer til at fungere som en sti ned igennem bedene.


De blå lathyrus står på deres vanlige plads. De blev plantet ud en måned før de andre og nu er de i blomst. Jeg har også nogle lyserøde, men de er endnu ikke i blomst.

Det har været en virkelig god dag i dag!

6 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Roserne er ikke helt så langt hos dig, men James Galway er som sædvanlig foran. Nu kan man begynde at ane, hvad din have skal blive til :) det skal nok blive godt.

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Birgitte
Det er blevet fint nu hvor græsset er kommet op.
Som Lisbeth skriver så kan man nu begynde at se det store arbejde du har haft med haven med omlægningen. Man ser tydeligt nu omridsene af bedene.
Dine roser ser helt fantastiske ud, den ene mere smuk end den anden.
Masser af hilsner fra Linda

marie sagde ...

Især på det første billede ser haven rigtig fin ud- den ligner en rigtig have og ikke en have, der er på vej. Dine roser giver også en masse farve.

Hos Villa Fryd/ Charlotte Neve Grün sagde ...

Så smukke roser du har Birgitte og så smukt de står.
Jeg suger det til mig.
Selv om der ikke er så mange kilometer mellem os så må der være nok til vejret former blomsterne lidt anderledes. Mine er slet ikke så langt fremme.
Smuk have du er ved at få og dit arbejde giver så meget pote.

Smuk weekend og tillykke med niecen
Charlotte

Eliane Petersen sagde ...

Kære Birgitte.
Allerførst tillykke til/med din niece. Det bliver spændende for hende at skulle læse videre. Skal hun mon fejres mere i weekenden
Dernæst:Hvor er din have blevet smuk. Helt fantastisk. Jeg beundrer især din forhave, den er da helt fortryllende. Og et billede fra i går der viser siden af dit orangeri er helt bedårende.
Dine roser ser sunde og friske ud og sikke mange blomster og knopper.
Dit skyggebed ser også godt ud.
Rigtig god weekend.
Mange hilsner fra Eliane

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak skal I have. Jeg er glad for, at I kan lide motiverne på billederne. Det betyder meget med al det arbejde der har ligget i det og stadig ligger! Siden i fredags har det stormet og været rigtigt hårdt for mange planter. Jeg er så træt af det evindelige blæst og håber, at det nu er overstået!
Maria blev ikke fejret mere. Hun skal læse videre i Århus, så jeg tror ikke, hun synes, hun er færdig, selvom hun nu kan kalde sig for pædagog.