søndag den 5. marts 2017

Et par "orangeri-dage"

120 pelargoniestiklinger og klargøring til såning.
Nu har jeg været alle mine ca. 100 pelargonier igennem - har fjernet alle visne blade og blomster, pottet om og pottet op samt klippet ned og lavet stiklinger. Jeg har dog gemt en del pelargonier, som workshop-gæsterne skal klippe i.


Jeg hører musik i radioen og varmepumpen er tændt, så det er rigtig hyggeligt at arbejde i orangeriet, mens regnen trommer på taget. Anders gik ude hele formiddagen og satte plankeværk op. Nu er han godt igang og jeg tror, han bliver færdig i løbet af ugen.


Jeg har fået vasket alle mine så-materialer i brunt sæbevand, så nu er jeg klar til at så sommerblomster. Hvis det dårlige vejr fortsætter i næste uge, kommer jeg nok til at tilbringe aftenerne i orangeriet i fuld gang med at så.


Der er godt og vel 90 stiklinger i zinkbakkerne på trappehylden og så har jeg et par foliebakker med resten, som står på gulvet.


På opfordring vil jeg gerne fortælle om rosen Geoff Hamilton, som jeg har i østbedet ved orangeriet. Det er en meget sund rose, som har et flot løv hele sæsonen og den får mange blomster. Jeg har ikke de store problemer hverken med skadedyr eller svampe. Det ses måske på billedet. Jeg sørger for at klippe alle visne blomster af løbende. 


Den er ikke glad for for meget regn, så bliver blomsterne grimme, som det ses her. Ellers er de kendetegnende ved at de ligner tennisbolde. Jeg planter digitalis og matrem mellem roserne. Matrem er med til at holde skadedyr væk. Det virker ikke 100%, men jeg tror på, at det har en effekt. Ellers får de komposteret kogødning bredt ud under dem, ca. en sæk til tre planter, i marts, og derudover giver jeg dem organisk rosengødning hver måned fra april til og med august. Jeg bruger ikke nogen form for sprøjtemidler.

Geoff Hamilton og James Galway er de to roser, folk lægger mest mærke til i haven. Jeg tror, det er vigtigt, at de står beskyttet af blæsten for at holde sig pæne og det gør de hos mig!


8 kommentarer:

Unknown sagde ...

Det ser godt ud med alle dine pelargonier, Birgitte.

Linda Borg sagde ...

Du er så myreflittig :) Ville ønske, jeg havde et drivhus ell. lign., for så kunne jeg få noget fra hånden uden at blive våd og kold. Nu må foråret med lune dage og sol altså snart komme! Tak for information om Geoff Hamilton - det er en skøn rose, som godt måtte bo her, så jeg må ud og finde plads :)

marie sagde ...

Det ikke tosset, når man kan kombinere flid og hygge. Geoff Hamilton er ikke den sundeste rose her i haven. Måske skulle vi give den noget kogødning.

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Tak for info om George Hamilton, jeg fik den sidste år, men har hørt fra Marie, at den ikke er sund hos hende. Jeg må give den ekstra gødning.

Frk. Anemone sagde ...

Jeg husker at du ofte har talt rosende om Geoff H. og den er utrolig smuk. Det ser ikke engang ud til at den hænger med hovedet som nogle af roserne med tunge hoveder gør.
Flittig er du med alle dine pelargonier, godt med hygge fra radioen også.
Ha' en dejlig uge.

Casa Rosen- en Kolonihaveblog sagde ...

Hej Birgitte
Hvor har du været flittig i weekenden. Det ser super godt ud med pelargonierne.
Jeg husker god hvor smuk din Geoff H den er, den er kommet på min ønskeliste.
Det må være så skønt med dit flotte orangeri du kan stå i i varmen og potte om og så i :o
Knus og Kh Linda

Ps jeg er spænd på at se hegnet.

Ege sagde ...

Sikket mange fine stiklinger du har lavet
Pøj pøj med Workshoppen ;-)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak skal I have. Ja, jeg kan godt anbefale Geoff Hamilton, jeg tror, man skal sørge for,at den står beskyttet og solrigt:)
Jeg synes også selv, at det er nogle fine pelargoniestiklinger, jeg har fået lavet, nu skal de bare lige slå rødder:)
Det går godt med plankeværket. Anders er snart færdig.