fredag den 24. marts 2017

Tomat test-frøene spirer.

For et par uger siden,
såede jeg de frø, jeg skulle teste for FLORAMA og nu spirer tomatfrøene. Jeg såede også to forskellige auberginer, men de er endnu ikke kommet op.



Da jeg såede dem, fyldte jeg potterne op med 2/3 dele blomstermuld og den øverste tredjedel med så- og prikle jord. Fordelen ved dette er, at der ikke er gødning i så- og priklejorden, så de små spæde spirer ikke brændes af. Det er der risiko for, hvis man sår i for næringsrig jord. Når rødderne er udviklet lidt mere, vil de gerne optage næring og så passer det fint, at de vokser videre ned i blomstermulden, hvor der er en passende mængde næring. Jeg bruger almindelig blomstermuld.


Jeg har forsøgt at lave en tegning med en potte og måden jeg fylder jord op på. Ved denne blanding sparer man en omprikling.

Når de små planter er vokset større i løbet af de næste par uger, vil jeg plante om i endnu mere næringsrig jord, inden de til sidst skal plantes ud på blivende sted.

Der er tre forskellige tomater og jeg må konkludere, at spirevnen er god. Jeg tror, der var en 4-5 frø af hver tomat og der er flere af dem, der allerede er kommet op.

Nu skal jeg bare sørge for at holde potterne fugtige, så de ikke tørrer ud. Potterne er 8 cm i diameter og det er en fin størrelse. Potterne har jeg ikke større end 9 cm i diameter. Det fungerer fint, at de ikke er større. Nogle siger, at rødderne søger ud mod kanten, fordi der er varmere. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men min erfaring er, at hvis man sår i store potter, får man ikke det samme resultat, da frøplanterne kan rådne fordi rødderne "farer vild" i den fugtige jord.

Tomatsorterne er Topsy Tom, Little Bing og Little Sicily.

5 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Jeg kan godt huske, at du har fortalt det før, desværre glemte jeg det, da jeg såede, det var dumt.
God weekend - du har nok mange planer.

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Det er smart. Jeg har også prøvet den metode sidste år, men det var til sommerblomsterne. Mine tomater bliver altid ranglede så jeg prikler for at stikke dem længere ned i potten:-)

Unknown sagde ...

Herligt at se, at der begynder at ske noget i potterne. Det er det samme her.
Tak for tip om deling af pottejorden.
Vh
Ole

Birgitte sagde ...

Hej. Ja, når mine kommer lidt længere op, prikler jeg dem også. Tomater kan man sagtens stikke dybere i den nye potte,da de gerne slår rødder ud fra stænglen. Der er gang i potterne ude i orangeriet. Det er bare så godt.

Fru Friis sagde ...

Det er ret smart, og så sparer man også lidt på den dyrere så- og priklejord... :o)