onsdag den 15. marts 2017

Stauder i krukker.

Nedklipning og soignering af stauderne i krukkerne.
I går fik jeg endelig tid til at klippe alt vissent væk i staude-krukkerne. Der var også kommet lidt ukrudt og en masse visne blade i. Nu er det hele fjernet og så skal de bare lige pottes om.


Det spirer i de fleste krukker, så selvom det ser noget "tyndt" ud lige nu, går der ikke længe, før de grønne blade begynder at komme op. Man kan have mange forskellige stauder i krukker. Jeg er lykkedes med:
Hosta
lammeøre
solhatte
Sct.hans urt
Sølvsalvie
Astilbe
Jakobsstiger
Alunrod.
Det er hvad jeg kan komme i tanke om lige nu.


Her er det dagliljer, der er på vej op.
Jeg potter ikke om hvert år - nogle gange bliver det kun hvertandet år og det går fint. Jeg lader det ikke gå længere tid, da rodklumpen skal beskæres for stadig at have plads i potten.


Hvis rødderne fylder det meste af krukken ud, skærer jeg ca. en tredjedel væk og planter om i nyt jord. Efter omplantningen vander jeg godt igennem, og så skal den nok få fat og begynde at gro.


Her er det solhat - en gul - der er på vej op.
Jeg bruger krukkemuld med langtidsvirkende gødning, så jeg undgår at gøde hele sæsonen, men skal "kun" vande. Det bedste krukkemuld, jeg til dato har benyttet, er Claus Dalbys krukkemuld.
Jeg vil gerne give planterne de bedste betingelser, for mange af dem har jeg selv sået eller stiklingeformeret og det er trods alt noget af et arbejde. 


Jeg er i fuld gang med at så sommerblomster og tiden flyver bare afsted. Her til aften har jeg sået mange nye spændende planter og det vender jeg tilbage til en anden dag.

4 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Ja der er gang i krukkerne hos dig, dejligt når du selv har sået dem alle. Spændende at høre hvad du har sået.

marie sagde ...

De stauder, du nævner, kan vel sagtens fylde en krukke med rødder på en enkelt sæson.

Amah sagde ...

Hej Birgitte. Bort set fra sølvsalvie, er de planter du nævner, planter der hvert forår må tyndes noget ud i haven, hvis der også skal være plads til andet. De sår sig selv og spreder sig flittigt. De kræver ikke pasning, kun af man ind i mellem fjerner de mange selvsåede, hvis de står uheldigt for andet. De myldrer snart op overalt.
Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor du potter dem om og skifter jord, eller hvorfor du har dem i krukker?
Forårshilsner fra Mette.

Birgitte sagde ...

Hej I tre. Ja, det er et godt spørgsmål Mette stiller. Grunden til, at jeg har stauder i krukker er fordi vores have er lille med ikke ret mange bede, så jeg har krukker rundt om huset på fliser og opad plankeværk og for at få en have med rigtig mange forskellige planter, så har jeg både stauder og sommerblomster i krukkerne, som jeg har ca. 130 stykker af. Hvis min have var større og der var flere bede, havde jeg nok slet ikke så mange krukker. En anden årsag er, at jeg hvert år opformerer mange planter i vores orangeri og for at jeg hvert år har mulighed for at plante dem ud, bruger jeg i høj grad også krukkerne, som de sidste 5 år, mens vi har haft vores orangeri, gradvist er blevet forøget i antal med en 10-15 stykker hvert år.
Jeg prøver hvert år med nye planter og derfor samler jeg mange frø, som jeg selv bruger, men også bruger til at bytte med for at få nyt.