tirsdag den 7. februar 2017

Orangeriet i snevejr.

Skumringsbilleder.
Jeg var tidligt ude i sneen i morges. Hele dagen har vi været ved at støbe stolperne til plankeværket ned i jorden. Nu er der lagt isolering over støbningerne, så det forhåbentligt ikke fryser.


Orangeriet fra en ny vinkel, hvor jeg står foran plankeværket. Så langt tilbage har jeg ikke kunnet komme før for at tage billeder.


Der er da faldet noget sne i nat.



Træpilleovnen i orangeriet kører hver nat for at holde det frostfrit. Den varmer op til 10 grader, som holder sig det meste af dagen, indtil ovnen bliver tændt igen om aftenen. Jeg fylder den op med træpiller hver dag og gør den ren med en lille støvsuger hver 3.dag. Den er meget driftsikker.


Nu er stolperne til vores plankeværk støbt med cement ned i jorden. I bunden af billedet kan man se hvortil plankeværket gik før. (Åbningen mellem et stykke plankeværk og det grå hus). Det er så meget haven bliver udvidet. Det knapt så kønne stål-plankeværk til højre i billedet ønsker naboen at bevare, men når vores plankeværk bliver sat op igen, kan man heldigvis ikke se det. Vores plankeværk kommer nu til at stå lige i skellet. Der bliver et mellemrum på ca. 40 cm, som tilhører naboen.


Det hele bliver noget pænere, når naboens grå udhus bliver skjult af vores plankeværk.
Jeg havde ikke med i ferieplanen, at der skulle blive sne og frost, for jeg vil gerne igang med et par projekter. I indkørslen har vi nu 1,5 m3 grus, som jeg skal bruge til at lægge nogle fliser. Det kommer måske til at ligge hele ugen. Det er der ikke noget at gøre ved.

5 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Jeg har tænkt på jer, det er da godt nok noget koldt at arbejde ude i denne uge, det er synd med alle de projekter du havde. Alligevel er i seje og har arbejdet, kan jeg se. Det bliver godt at få skjult det grimme ind til naboen.
God arbejdslyst

Tim Skovrup sagde ...

ja... vinteren er desværre kommet til landet i denne uge :(

Eliane Petersen sagde ...

Kære Birgitte.
Ja, det er rigtig synd for Jer, at vinteren er kommet til landet.
Jeg håber at du kan nå nogle af dine projekter alligevel.
Jeg undrer mig over at du har pillefyr i orangeriet, jeg mener at du fik sat en varmepumpe op? Jeg mener at kunne se den på et af billederne. Vores varmepumpe varmer nemt 40 m2 op.
Rigtig god arbejdslyst.
Mange hilsner fra Eliane

Birgitte sagde ...

Hej alle tre. Ja, det er lidt svært at lave noget i haven, så jeg har gjort rent i huset i dag i stedet for og læst i en bog!
Hej Eliane. Du har set helt rigtigt. Vi fik en varmepumpe i sommers, men i alle de år, vi har haft orangeriet, har der kun været pilleovnen. Den varmer ikke så meget op om vinteren, så vi kan opholde os derude, men det gør varmepumpen, så nu får vi bedre mulighed for at opholde os i orangeriet året rundt:)

Unknown sagde ...

Hej jeg hedder Nico fra London, jeg kender en berømt stavkaster, der hjalp mig, da jeg havde problemer i mit ægteskab med min mand. hvis du har brug for et rigtigt sted for at løse dine forholdsproblemer, kontakt DR.AGBAZARA TEMPLE på: ( agbazara@gmail.com) ELLER WHATSAPP +2348104102662 han er det rigtige valg. han er en stor mand, der har været