lørdag den 18. februar 2017

Test af frø fra Florama.

Et lille spændende projekt.
I ugens løb blev jeg kontaktet af Florama, som havde nogle frø, der først kommer på markedet i 2018, som jeg må teste. Det drejer sig om tomater og auberginer.


Den ene tomat, Topsy, er en hængetomat. Den vil jeg prøve at hænge op i en spand i mit lille vægdrivhus. Jeg synes, det er sjovt og spændende, at den hænger. Det har jeg aldrig før hørt, at tomater kan.


Så er der Sicily, som ikke bliver så høj og kan dyrkes i en krukke. Jeg overvejer at lade den vokse i orangeriet, selvom jeg altid har haft det princip, at der kun må være blomster dér. Men jeg tror bare, at denne plante er meget flot og kompakt og i en overskuelig størrelse, så det ville være lidt hyggeligt med en tomat lige ved hånden, når vi spiser derude!


Hvide auberginer ("Gretel") har jeg heller aldrig hørt om før. Billedet ser meget lovende ud synes jeg, så jeg tror, jeg skal plante den i en pæn krukke og også lade den være i orangeriet. Auberginerne bliver 15 cm lange.


"Hansel" er en anden aubergine, som bliver større end "Gretel". Jeg mener, jeg læste om den, at den har vundet en pris i Amerika. Det bliver sjovt og spændende at lade de to aubergineplanter vokse op ved siden af hinanden, så man rigtig kan se forskellen på dem.

Jeg har endnu ikke sået frøene. Jeg tror, jeg venter en uges tid, i håb om, at der bliver den helt rigtige temperatur i orangeriet. Min plan er, at tage billeder lige fra frøene spirer til frugterne kan høstes. Nu håber jeg bare, det vil lykkes!

6 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Det skal såmænd nok lykkes, du kan jo bare det med at så og prikle. Spændende at du skal teste frø for Florama.

Eliane Petersen sagde ...

Kære Birgitte.

Hvor er jeg glad for, at et firma har fået øje på dig og din kunnen.

Jeg læser ofte en blog der hedder "Helt hen i haven", og så tænker jeg: " bare det kommer til at gå Birgitte lige så godt".
Lotte, der har bloggen, er meget dygtig og afprøver mange forskellige have-relaterede ting.

Det er meget smukke planter, som du godt kan være bekendt at have i dit orangeri. Især auberginerne er smukke. Spændende at følge dem.

Ønsker dig en rigtig dejlig søndag.
Kærlig hilsen Eliane

Maribel sagde ...

Det var riktigt spännande sorter, du skall prova. Skall bli trevligt att se resultatet. Har haft några ampeltomater, som jag haft i växthuset.
Ha en fin söndag /Marika

marie sagde ...

Det bliver interessant for dig at afprøve frøene. Mon ikke Florama fik pæn reklame gennem din omtale af firmaet, det gætter jeg på. CC de

Unknown sagde ...

Kære Birgitte Hvor lyder det spændende , den tomat ser lækker ud. Held og lykke med projektet. Glæder mig til at se hvordan planterne kommer til at udvikle sig. Knus Tina

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Mange tak skal I have. Det glæder mig meget, at I vil følge med i dette projekt:)
Det lyder interessant med den blog, Eliane. Det må jeg vist lige se nærmere på.