fredag den 25. april 2014

Violfrøstjerne og akeleje "kigger op"

Jeg troede faktisk de var forsvundet!
men mine violfrøstjerner er kommet op. Jeg har dem i østbedet sammen med roser og pæoner og lidt andet godt.


Jeg har en 3-4 stykker i bedet. Jeg såede dem sidste år og plantede dem ud i maj. Der var ikke blomst i dem, men mon ikke der kommer det i år.


Her ser det ud til, at der kommer to violfrøstjerner, som stadig er meget små. Spændende hvad det bliver til!
Sidste år var østbedet under opbygning med nye planter og frølinger, så det var kun roserne og matrem, der blomstrede. I år håber jeg flere planter kommer i blomst. 


Mine pæoner er også godt på vej. Jeg kan ikke se knopper i dem og ved ikke om de dannes allerede nu eller først senere? Jeg har bonderoser i et andet bed og der dannes knopperne tidligt, når de kommer op. Men sådan er det måske ikke med pæonerne?


Denne akeleje fik jeg frø af forrige år og frøplanterne blev plantet ud for et år siden. Nu er de i blomst. Det er en lavtvoksende akeleje med opretstående blomster. Jeg tror nok, det latinske navn er  Aquilegia Flabellata. Fordi den er lavtvoksende har jeg plantet dem under frugttræerne i de cirkelrunde bede, hvor alle planter er lave og med lyserøde blomster.


Den røde løjtnantshjerte er fin lige nu. Dem har jeg to af i det trekantede staudebed.
I dag har jeg fri og skal ud i haven her i formiddag. Nu er solen heldigvis på vej, så det tegner godt!

6 kommentarer:

Anne sagde ...

Hej Birgitte,
Jeg har også set min akeljefrøstjerne er på vej. Min Hewitts Dobbelt kommer vist op sent, så jeg kan kun ane de små spire endnu.
Det gror da rigtig hos dig og skønne billeder. Din Løjtnanshjerte er smuk.Jeg købte også en sidste år. Skal også i haven i dag - har også en fri dag.

Høneballehaven sagde ...

Violfrøstjerner er meget sene til at komme op, mine er kommet op nu, det er tidligt i år, men det er alt jo.
Pæonerne er slemme til at springe blomstring over, sådan som den du viser ser ud, burde du kunne se knopper, så jeg må nok bedrøve dig med,at der ingen kommer. Jeg håber ikke, jeg har ret. Der er heller ikke mange i mine i år. Nå men det er bare min erfaring, måske andre vil sige noget andet. Jeg kan se, der er en nede i venstre hjørne, det kan være, der er knopper i den.

Landbohaven sagde ...

Din røde løjtnantshjerte er smuk.
Jeg har for nylig købt en i lyserød og en i hvid.
Er det ikke tidligt din akeleje har blomster....
Fine billeder.
Tak for kigget.

Unknown sagde ...

Sikke en dejlig dag at have fri på:-)
Jeg viser også en akeleje idag. Skønt med alt det, der kommer nu.
Ha' en dejlig weekend

Birgitte sagde ...

Hej alle fire. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg glad for. OK så blev jeg lidt klogere på pæoner, ærgerligt hvis ikke der kommer blomster - jeg er så spændt på at se dem! Jeg nød fridagen i haven, men nåede også nogle andre ting.

Birgitte sagde ...

Hej alle fire. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg glad for. OK så blev jeg lidt klogere på pæoner, ærgerligt hvis ikke der kommer blomster - jeg er så spændt på at se dem! Jeg nød fridagen i haven, men nåede også nogle andre ting.