onsdag den 16. april 2014

Frølinge-status

Der skal vandes i disse dage!
Mine frølinger vokser gevaldigt i dette solskinsvejr og jeg tror, de fleste planter når at blive ret store, inden de skal plantes ud.


Jeg tror jeg har sået omkring 50 forskellige slags planter og en hel del af hver! Her er det cosmos - en dobbelt pink.


Pyrenæisk geranium. Jeg håber, planterne udvikler sig til solide planter og ikke bare skrøbelige tynde, der falder sammen, når de kommer ud. Det har jeg heldigvis ikke erfaring med, men jeg oplevede sidste år, at planterne blev meget kraftigere efter at de var vokset ud. Jeg ved ikke om det får betydning, at de når at blive meget store, mens de er i orangeriet.


Blå dusksalvie og lidt dværglupiner (lyserøde). Jeg har besluttet mig for at prikle dusksalvierne op i flere potter.


Her kan man se mange forskellige ting, blandt andet voksurt, forskellige rævehaler, forskellige vidunderblomster og også lime og purpur vingetobak Der er også timeviser og løveøre.


Lathyrus, som jeg har haft i haven i mange år. Lone i Komdrup har også sået denne. Jeg spurgte hende om hun havde fået frø af mig. "Nej jeg tog frø i din have uden at du så det!" Jeg skraldgrinede af hende fordi jeg har nemlig gjort det samme i Haven i Hune!! Mine purpur vingetobak er frø derfra. Uhauha, jeg håber ikke, jeg fornærmer nogen!


Matrem har jeg også sået, dem skal jeg selv have lidt af og resten skal min bror have. Han har nemlig syrener langs et stakit og jeg forestiller mig, at matrem vil være en flot bunddække derunder. Jeg er så priviligeret, at jeg har fået lovet til at indrette og beplante hans have, så derfor er det godt, jeg har så mange frølinger!


Her ser man den øverste bordplade på mit plantebord.


Her den nederste bordplade.


Nogle frø - blandt andet marmelukærme, tagetes French Vanilla og Zinnia apricot - har jeg valgt at så i flamingokasser, som en slags masseproduktion her hos mig. Zinniaen har jeg også i såbakker.


Mine forspirede dahlier begynder så småt at komme op.
Jeg har flere frølinger i potter, som er sat i flamingokasser, der står på gulvet. Dem fik jeg ikke taget billeder af. Kommer dog til at tænke på, om det er 50 forskellige slags planter, eller om det ikke er flere - det tror jeg faktisk!

På min anden blog www.blomsterforedrag.dk har jeg i dag lagt en ny side op, der handler om min medvirken i TV og om nogle artikler, jeg har fået udgivet. Jeg er blevet opfordret til at gøre lidt reklame med dette, så det er hermed gjort. 

3 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hold da op alt det du har gang i. Jeg har rigeligt i dem jeg har, men der er ikke andet end en brøkdel, men du har jo også mere plads at have frølingerne på, jeg er glad for, det ikke er mig, som skal prikle alt det.

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Det bliver da vist prikle påske hos dig i år ;)Jeg er næsten færdig med at prikle men har ikke helt så mange som dig.
Jeg har opgivet at prikle mine grønne rævehaler, da bladene stadig er røde, så øv nok ingen grønne haler til mig i år.
Rigtig god påske ;)

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth og Heidi. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem er jeg glad for. Ærgerligt med dine grønne rævehaler, jeg synes nu du skal give dem en chance!