torsdag den 10. januar 2013

Pakke ankommet og frøsåning

Ja, jeg bestilte rootrainers på nettet!
Jeg havde allerede købt på nettet førend jeg vidste, man kunne få dem i Bilka, men jeg skal i hvertfald kigge efter dem næste gang, jeg kommer derud - også for at tjekke prisen!
Jeg fik samlet dem alle i går og nu står de på bordet ude i orangeriet og venter på, at de skal sås i!

Jeg har kigget i mine frøæsker fordi jeg ved, der er noget man godt kan så nu!


I aften og i morgen aften skal jeg så to forskellige lupiner - en rød og en pink. Jeg læste i det sidste Alt Om Haven, at man godt kan så lupiner nu. Så skal jeg så geranier, på posen står der violet geranium, på billedet var de lyserøde. Blå salvie og dusksalvie skulle man også kunne så nu. Så har jeg nogle gamle blå jakobsstige-frø, dem prøver jeg også lige. I morgen,når jeg kommer hjem, så skal jeg ud og så valmuefrø igen. Jeg er bare lidt nervøs for, om de når at vokse sig ligeså store, som dem jeg såede i november. Det bliver spændende at se. 
Jeg må vist tage mig tid til at beskære billederne, inden jeg lægger dem herud, for der er da en masse unødvendigt med på dem. Åh jeg føler mig så rig, når jeg ser alle mine frø. Dette udvalg er bare en brøkdel.
Jeg har også fundet ud af, at jeg i hvert fald mindst skal fordoble min krukkebestand fordi jeg skal pynte omkring orangeriet udvendigt og så kan jeg også beplante dem med forhåbentlig en masse frølinger! JUHUU!

10 kommentarer:

Mathias Emil sagde ...

Kære Birgitte,
Det er herligt når vi kan begynde at så igen. For mig er det ihvertfald en dejlig tid - en tid næsten lige så dejlig, som når alle pistlingene skal plantes ud i bede og krukker. Det bliver da dejligt for dig, når der skal krukke-shoppes også! Krukker kan man aldrig få for mange af, for de fylder ofte næsten sig selv!
Lune hilsener fra det Nordfynske,
Mathias

Susanne sagde ...

Roottrainers har jeg også kig på, men tænte også, at jeg ville kigge efter dem i Bilka.
Hvor er det skønt, at vi kan komme igang med at så nu. Og jeg vidste ikke, at det er muligt at så dusksalvie nu - har tænkt, at det var vel tidligt for sommerblomsterne. Men måske jeg lige skulle så nogle af dusksalvierne nu hvor jeg skal i gang med at så stauder (det skal vist være nu vi, hvor vi skal have en kuldeperiode).
Og ih hvor kan jeg følge dig; jeg føler mig også rig i frø :-)

Plantebegejstring sagde ...

Nu begynder såkriblen også at klø her... Men siden jeg kun har vindueskarme at gøre godt med, ja så behersker jeg mig indtil foråret...

Dejlig aften med blomsterdrømmerier fra
Katinka

Bente sagde ...

Du starter tidligt i år Birgitte. Jeg behersker mig lidt og venter til slutningen af februar. (hvis jeg eller kan)
Men det er spændende og sikke en rigdom du er indehaver af.
Jeg er også glad for min mange frøposer, som er sendt af søde havebloggere. Skønt med den gavmildhed.

Kjeld sagde ...

Hej Birgitte
jeg var i Bilka i Ålborg i søndags og skulle lige forbi planteafdelingen og her havde de rootrainers til 80 kr pr stk så der smuttede lige et par stykker over i indkøbsvognen, det er første gang at jeg skal prøve dem.

mvh Kjeld

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Det ser godt ud med dine nye roottrainers.Tror også lige at jeg skal se efter nogle i Bilka.
Ja! det er skønt at vi selv kan så og få vores krukker og bede fyldt med de dejligste blomster.God fornøjelse med såningen Jette

Lise Lotte sagde ...

Hej Birgitte. Ja jeg er altså også begyndt - meget. Det er en skøn tid, hvor man ikke kan så meget i haven. Nu kan jeg få og kigge til de små spirre-vipper.

Held og lykke med det.

Mange hilsner
Lise Lotte

Marie-Louise Veber Paustian sagde ...

Det er så svært at vente - jeg er også lige på nippet til at gå i gang, og jeg har fået fat i både en varmemåtte og godt plantelys, så det må bare gå godt. Hos mig er det køkkenhaveurterne, der skal i gang: Løg, peberfrugter, chili og artiskokker.
Bruger du ekstra lys, når du sår så tidligt?
Det bliver herligt at følge resultaterne :)

Hald sagde ...

Fordoble din krukkebestand? - Dét siger ikke så lidt!
Spændende at se det færdige resultat :0)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. De varmede og jeg blev rigtig glad. Ja, det er en herlig tid nu bliver det lysere og lysere. Hej Marie Louise: Hvor har du købt varmemåtte?
Hej Hald: Ja, krukker skal der til, bare vent, du kan tro jeg skal igang med at indrette rundt om orangeriet med forhåbentlig en hel masser frølinger i krukkerne!