mandag den 10. december 2012

Udsigt fra orangeriet

Snestorm i går og masser af sne!
Det er så hyggeligt at opholde sig i orangeriet med al den sne udenfor, så derfor måtte jeg lige forevige udsigten!



Vi har fundet ud af, at træpillebrændeovnen har en timer, så vi har sat den til at starte kl. 22 og stoppe klokken 6 om morgenen. Jeg skal bare sørge for at gøre den ren ca. hveranden til hver 3.dag og så skal der selvfølgelig træpiller i hver dag.


I går var vi til fødselsdag hos min svigerinde og det var et frygtelig vejr at køre tog og bus i. Der var store forsinkelser og turen hjem, som normalt tager 1,5 time, tog i går 3 timer og et kvarter!!


I orangeriet lufter vi ud ca. et par timer om morgenen, inden vi tager på arbejde og når vi kommer hjem, lufter vi ud et par timer igen. Luftfugtigheden i disse dage er kun mellem 10 og 15% højere end den er inde i huset, så jeg tror ikke, der er de store problemer med kondens, men jeg tør ikke andet end at lufte rigeligt ud, da trækonstruktionen helst ikke skal lide fugtskade!


Til sidst lige et billede af oliventræet, som ser ud til at have det fint. Det har tabt lidt blade, men ikke ligeså mange som de andre år, hvor det har stået ude i udhuset. Jeg tror, det er fordi, det får mere lys her.
Der er to af mine pelargonier, der har fået frost, fordi de har stået i vindueskarmen dér hvor vi åbner vinduet og lufter ud, så det var lige en tanketorsk, at jeg ikke flyttede dem. Jeg må forsøge at redde det der er tilbage på dem!

10 kommentarer:

Vivi sagde ...

Hvor må det være skønt med sådan et glashus, hvor i kan "sidde i haven" hele året :-)
Ærgerligt du ikke lige var obs på den kolde træk, når du lufter ud :-(

HAVELIV sagde ...

Tak for kikket jeg selv går i orangeri tanker det bliver kun et lille et ...kan se du går en tand højere op i kwm..nu.Hjertelig tillykke med den gode ide.
Hilsen fra Grethe

Høneballehaven sagde ...

Ja det må være dejligt at kunne sidde i orangeriet og kigge ud på alt sneen gennem de store vinduer.
Godt I har fundet ud af at fyre i pilleovnen på de rigtige tidspunkter, så du kan holde det varmt derude.

Jette sagde ...

Godaften Birgitte.Kan kun misunde dig dit dejlige orangeri,hvor du kan varme op.Min udestue holder kun omkring 4-5 grader.Så jeg håber mine pelargonie klarer det.Jeg har lagt fiberdug over dem.God aften Jette

Bente sagde ...

Ja det er da dejligt med opvarmning i orangeriet, men det giver åbenbart kondens, så I må lufte ud.
Det problem har jeg ikke, da vi jo ikke opvarmer!
Synd at du ikke fik sat dine pelargonier til side. Træk er de ikke vilde med!
Pelargonier kan godt klare ned til 4-5°, om natten, der er ikke mere i min udestue.
Når alt det er sagt, så er det da også dejligt, at I kan bruge den hele vinteren. Det kan vi ikke med vores mm vi opvarmer, men den er lidt for stor, synes vi.

Lise Lotte sagde ...

Skønt hus I har fået der. Det er så skønt og sidde sådan et sted og kigge ud - især med den vinterudsigt der er lige nu :)

Kan godt forstå du lufter meget ud, det ville være synd hvis der kommer fugtskader i det smukke hus.

Kh
Lise Lotte

sussi alfidalfi sussinghurst sagde ...

Hvor er det smadder praktisk med sådan et orangeri - og så med varme - venlig hilsen den misundelige :)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg vel nok glad for. Ja, jeg har også fundet ud af, at pelargonier sagtens kan klare ned til 4 grader - faktisk så tror jeg de kan klare ned til 0,5 grad. De kan bare ikke tåle frost. Jeg er også rigtig glad for min brændeovn. Jeg synes, det er en god varmeløsning!

Landbohaven sagde ...

Tak for de smukke billeder.
Ja der er vinter der ude. Her fryser det nu - 11,6 grad-
Ha´ en dejlig aften.

Birgitte sagde ...

Hej Landbohaven. Tusind tak for din kommentar. Ja, det er hundekoldt udenfor!