torsdag den 13. december 2012

Amaryllis genbrug

Min hvide amaryllis blomstrer igen i år.
Sidste år til jul købte jeg min amaryllis og da den var færdigblomstret klippede jeg den ned og satte den ude i udhuset i et mørkt hjørne. Dér har jeg haft løget opbevaret i samme potte med jord, som jeg købte den i. Ca. i september satte jeg den frem i et lyst vindue i udhuset, men vandede ikke.


Jeg tog løget ind i stuen for en måned siden (medio november) og vandede det. Det begyndte at skyde nærmest med det samme.
I forgårs sprang knopperne ud - ja det blev til to blomster i år. Sidste år tror jeg, der var fire blomster.


Når den er afblomstret igen i år, prøver jeg samme fremgangsmåde og det kunne da være sjovt, hvis løget kom i blomst for 3.gang næste år.

6 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Jeg har gjort det samme i flere år, hjælper ikke hos mig. Jeg mente ikke, man skulle vande den, når man satte den ind i stuen, måske skal jeg prøve det.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Smuk Amaryllis.jeg har to stk.stående i bryggerset og de får bare nogle lange blade.Tror jeg smider dem ud.
Har lige været en tur i Tivoli,og skal ind og følge vores piger.
God aften til dig knus Jette

Frk. Anemone sagde ...

Jeg forsøgte mig med at plante den ud i haven et par måneder fra maj til oktober og tog den så ind igen i en potte, men jeg tror ikke at den kommer i blomst igen.

Din hvide amarylis er så smuk, jeg må prøve din fremgangsmetode en anden gang.

knus Ulla

Bente sagde ...

Jeg har heller ikke haft held med, at få dem til at blomstre igen.
Et år plantede jeg en ud i haven, og den blomstrede på det nydeligste i juni måned.
Så du må have en heldig eller dygtig hånd, Birgitte!

Plantebegejstring sagde ...

Elsker amaryllis men har glemt alt dem i år, så sikke et smukt, hvidt stik i hjertet. Så dem på planteskole idag, men så små at de ikke vil kunne nå at vokse sig store og med blomst til jul.... Må huske dem til næste år - og måske de vil kunne komme frem flere år i træk.

Mange decemberhilsner fra
Katinka

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Jeg var slet ikke klar over, at det var svært at få den i blomst igen. Nu vil jeg i hvert fald forsøge samme fremgangsmåde næste år!