søndag den 30. december 2012

Ændring af skyggebedet

Et nyt projekt blandt andre!
I sommers var jeg noget skuffet over mit skyggebed, da jeg syntes det var mest med grønne blade og ikke så mange farver.


Sådan så bedet ud først på sommeren. Jeg har tænkt en del over, hvordan jeg kunne forbedre det og for et stykke tid siden fik jeg den idé, at jeg kunne lave bedet som en stor bred trappe med fire trin, der bliver holdt på plads med brædder. Der skal nok meget jord til og så tænkte jeg, at jeg kunne bruge kommunekompost. Det vil blive trekantet med hækken og plankeværket på de to sider.


Det kræver jo, at jeg må grave alle planterne op inklusive forårsløgene og så bygge trappen op med jord og brædder. Det nederste trin, som er på selve jorden kunne jeg plante alle lodden løvefod og kæmpeprimulaer imellem. På næste trin kunne jeg plante mine tre forskellige jacobsstiger og de hvide løjtnantshjerter. På det anden øverste trin kunne jeg plante mine påskeklokker og på det øverste trin, som er længst inde i skyggen, kunne jeg plante mine bregner og bronzeblad.

Kæmpeprimula - lidt uskarpt
De resterende planter såsom akeleje, røllike, storkonval og løgvæksterne kunne jeg fordele på alle fire trappetrin ind imellem de andre planter.
Da det er et stort arbejde, vil jeg ikke sætte tidshorisont på for vi har også andre projekter, der er vigtigere og det er fliselægning og jernkasser med taks samt flere hylder i orangeriet. Men måske kunne det lade sig gøre i sommerferien!

6 kommentarer:

marie sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
marie sagde ...

n spændende løsning, du skitserer. Jeg tænkte, da jeg så det første billede, at der var mange forskellige små planter i bedet, og det vil din plan jo råde bod på.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Det lyder da spændende med din nye plan for det lille bed.Og rigtig godt nytår til dig.Knus Jette

Høneballehaven sagde ...

Det lyder som en god idé, som du har tænkt godt og grundigt over. Det skal nok blive godt, når du får tiden til at lave det. Så vi venter på nyt om det bed i sommerferien.

Lone sagde ...

Rigtig godt nytår til dig og din familie.
Kh Lone

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer og også rigtig godt nytår til jer. Dejligt, at I kunne lide min idé!