onsdag den 23. september 2015

Roser og lidt andet godt.

Endnu en dag med eftermiddagskaffe i haven.
inden regnen kom!
Jeg blev så glad over at se alle roserne, og håber ikke, at hovederne kommer til at hænge i regnen.


James Galway med flere og flere roser for hver dag.


En enkelt James Galway i nærbillede.


Geoff Hamilton


Og her.


The Sheperd


Også denne her.


En ukendt rose, som jeg har haft i mange år.


Rosen Parade, som er kirsebærrød.


Gerbe Rose.


Brother Cadfael, som ikke så godt kan lide regnen.


Minirosen Gemma sammen med duehoved.


Dahlia med sort løv. Der er mange knopper i den.


Det abrikos- og limefarvede bed, hvor jeg har tilført Matrem for at de abrikosfarvede roser skal være pæne uden skadedyr, som Matrem nogenlunde holder væk. Det forreste grønne løv i bedet er abrikosfarvede californiske valmuer, som nok ikke blomstrer så meget længere i år. De selvsår sig, men er ikke helt vinterhårdføre.


Det er først nu, der er knopper i mine krysanthemum, som står i skygge det meste af dagen. De har stået et helt år i samme krukke og jeg blev da godt nok glædeligt overrasket, da jeg så det kom op. Det er noget sent, de kommer i blomst, så jeg håber virkelig, de når det.


Her en citrongul stiklingeformeret krysanthemum, som også først nu har dannet knopper.


Ærteblomsterne kan endnu.


Det samme kan kæmpeverbenaen. Jeg må nok indrømme, at den regnfulde sommer har været god ved mine krukkeplanter, for de har haft det hårdt i al blæsten samtidig med. Alligevel har de formået at blomstre lige fra tidligt til sent. De fleste er jo frøformeret og blev plantet ud ultimo maj. Derfor har jeg skullet være lidt tålmodig før de første blomster viste sig i forsommeren, da de små planter lige skulle igang først.
Jeg kan dog godt se, at nogle flere krukker med sommerblomster, er ved at visne ned, så de næste par uger skal der tømmes nogle flere krukker.

5 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Fine billeder af dine roser. Min James Galway er ikke nær så langt som din, ingen blomster endnu. Gerbe er ikke tilfreds med sin plads her hos mig, så den remonterer næsten ikke.
Jeg har fundet en del lus i mine roser her til aften, selvom jeg stadig har matrem imellem dem.

Frk. Anemone sagde ...

James Galway er godt nok en smuk rose.
Mine to chrysantemum fra sidste år har også stået i krukke hele tiden og de er nøjagtigt lige så langt som dine - dvs. næsten i knop men meget sene i år. Mon vi når det...

marie sagde ...

Fine rosenbilleder - jeg håber ikke, de er begyndt at hænge med hovedet. Klipper du mange blomster af din lathyrus, siden den blomstrer så flittigt? Det glemmer jeg hvert år.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Hvor har du mange skønne roser stadigvæk.
Jeg har også en krysantemum der er nogle år gammel............men den blomstre nu.
Og her har mine lathyrus været slut længe.
God weekend knus Jette

Birgitte sagde ...

Hej Lisbeth. Det var ærgerligt, at du har lus i dine roser. Det virker nok ikke 100% så. Mine ser flotte ud, jeg tror ikke, der er lus i dem, men det vil jeg lige kigge efter.

Hej Ulla. Hvis de lune temperaturer fortsætter lidt endnu, så tror jeg, vores krysanthemumer når det:)

Hej Marie. Ja, jeg har plukket ærtebælger ind og blev faktisk også noget overrasket over at se alle de blomster, men det er kun i den ene krukke. De andre er desværre færdige for i år.

Hej Jette.Ja, vi må glæde os over alle de blomster vi stadig har.Jeg har jo set hos dig, at du også har meget at vise frem stadigvæk.!