søndag den 4. januar 2015

Rengjorte såmaterialer og citroner.

I går fik jeg endelig klargjort såmaterialerne.
Jeg har vasket alle rootrainers og andre såbakker, så nu er jeg klar til dette års såsæson.
Det burde være gjort i efteråret men jeg har ikke haft tid før nu!


Det var en god fornemmelse at få det gjort. Jeg bruger en børste og varmt sæbevand. Bagefter tørrer jeg dem af med gamle viskestykker. Der er 8 rootrainers med 32 sårum i hver, så der kan sås meget i dem.


Det smarte ved rootrainers er, at de kan åbnes op, så man kan tage hele jordklumpen ud med plante og rødder uden at beskadige rødderne. Derudover er de ret dybe, så planterne når at få et solidt rodnet, før de skal plantes ud. Jeg plejer at fylde såhullerne op med 3/4 blomstermuld og den øverste fjerdedel med så- og priklejord. Derved danner planten rod uden at den bliver svedet af for meget næring og når de så går dybere ned i jorden, er rødderne så solide, at de kan tage imod næring fra blomstermulden. På denne måde behøver jeg heller ikke at prikle om, men kan plante planterne direkte ud.


Mit citrontræ har mange små grønne citroner, som vokser langsomt større. For et stykke tid talte jeg ca. 14 frugter.


Her er der flere. Det er lidt svært at se, fordi de er grønne.

Udover rootrainers og andre såbakker har jeg såpotter, som jeg sætter i renvaskede kødbakker. Så kan man også vande disse fra neden. I dem sår jeg mange frø i hver potte for så at prikle dem om. Lige nu har jeg såede staudefrø i et par bakker.
I næste uge skal jeg have styr på de staudefrø, der skal sås. Det er nemlig en god idé at så dem her i januar i orangeriet. 

5 kommentarer:

Anne sagde ...

Hej Birgitte,
Jeg er også i gang med at vaske af.
Genbrug af de nye potter fra sidste betaler sig.
Jeg tror det bliver til chilisåning i dag. Måske lidt stauder ude til drivhuset. Her er der dejligt søndags solskin

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Selvfølgelig er du allerede i gang med at så.
Spændende at se hvad du lykkes med i år.
Og dine såbakker er bare smarte.
God aften Knus Jette

Frk. Anemone sagde ...

Root trainers er bare geniale, vi har også nogle få stykker.
Jeg er slet ikke kommet i gang med at tænke på at så endnu, men du har ret - at nogle ting er gode at så her i januar, så jeg følger godt med her hos dig.
Spændende med dine citroner, om de alle bliver til store frugter.

Godt nytår.

CuginaK sagde ...

Bare det var mig, der var nået så langt, jeg må nok indrømme at jeg ikke har taget mig tiden til det endnu. Måske hænger det sammen med at min søde husbond ender med at gøre det for mig :)
Rootrainers er så smarte, jeg kan 'bare' ikke finde ud af at bruge dem rigtigt, det går altid galt for mig. Men jeg prøver da igen i år, men opgiver jo ikke bare sådan :)
Godt nytår - kh Anne Mette

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg glad for. Nu går vi heldigvis mod lysere tider og så er der bare så meget i vente!