onsdag den 21. januar 2015

Stillebens

Sommer og vinter.
Det er altid sjovt at blive overrasket, synes jeg, så derfor forsøger jeg at dekorere med ting i haven, som skaber blikfang og giver en god oplevelse, når man får øje på det. Det er ikke fordi jeg har mange stillebens, men nogle stykker kan det godt blive til. De kommer her:


En gammel stol, som er blevet malet og stofsædet er fjernet, er blevet plantested for husløg. De kan gro på næsten ingenting.


En kant rundt om sædet gør, at jorden ikke så nemt forsvinder og samtidig kan vandet godt løbe fra, da kanterne ikke er helt tætte. Stolen købte jeg i en genbrugsbutik for 75 kroner og så havde jeg en sjat hvid maling stående. Da stolen var færdig, var jeg så heldig, at Netto solgte billige husløg i små potter - så var den klaret. 


Et gammelt staldvindue fandt jeg i vores udhus. Det blev børstet rent og selvom der mangler noget af glasset, så kunne jeg godt stille det op af husmuren med en duftpelargonie som selskab. Et par sten ved pelargonien holder på krukken, så den ikke vælter i blæst.


Et par gamle frugtkasser stablet ovenpå hinanden har jeg sat showaurikler i potter på. Auriklerne har jeg købt på nettet ved et svensk internetfirma. Desværre har jeg lidt svært ved at få dem til at trives helt godt. I år skal de pottes om i større potter og måske skal jeg finde et nyt sted, hvor der er mere læ. Jeg tror, det har noget at sige. Her er der også pyntet med et par sten, for at gøre kasserne tunge, så de ikke vælter i blæsten.


Det er dejligt med siddepladser forskellige steder, så man altid kan finde sol.


Den gamle bænk har fået nyt liv som pyntebænk, hvor der er planter både sommer og vinter.


Her er den med sne ved juletid.


Her er det mit zinkbord dekoreret med gran og en zinkspand med juleroser i. Zinkbordet har jeg fragtet hjem på cykel for nogle år siden. Det gik skam fint. Det er godt, der findes store elastikker!


Her er det et andet lille havebord, der er vinterpyntet. I potten er det en hebe og så er der et stort hvidt græskar og en sten, som holder det hele lidt på plads.


Lidt lys er altid hyggeligt her om vinteren. De er sat i sukkertoppene, som jeg har plantet i murerspande, der kan tåle lidt af hvert på denne årstid.
Til næste vinter har jeg endnu flere idéer, blandt andet små kogletræer og lammeørekugler samt levende lys, (jeg har købt mange lys!) Der vil også blive med ophæng i træerne. Det hele bliver hjemmelavet, jeg har allerede samlet materialer, og kan bruge hele året på at få det færdigt.
Det er lidt sjovt at forsøge at være kreativ og det gode ved det er, at jeg kan flytte rundt med det hele, så det bliver nyt og anderledes at skabe blikfang på!
Lige nu er yderdøren pyntet med en stjerne lavet af grene. Den har jeg fået af Lisbeth fra Pelargonieklubben. Den har jeg desværre ikke et billede af lige nu - det kommer.

6 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Ja dit pyntegen fejler ikke noget Birgitte, sådan et har jeg ikke, men det ser fint ud hos dig. Jeg husker godt stolen, det er flot.

Tim Skovrup sagde ...

Flot - du har været kreativ :)

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Hvor har du mange fine opstillinger rundt om i din have.Det lille zinkbord er min favorit.
Men man bliver jo aldrig færdig med at pynte i haven..........heldigvis.
God aften Knus Jette

Frk. Anemone sagde ...

Det ser bare godt ud - jeg har heller ikke så stort et pyntegen, men nyder andres i stor stil :)

Birgitte sagde ...

Hej alle fire. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg rigtig glad for!

Birgitte sagde ...

Hej alle fire. Tusind tak for jeres kommentarer. Dem blev jeg rigtig glad for!