tirsdag den 30. december 2014

Godt nytår!

2014-krøniken
Jeg vil gerne ønske alle herinde et godt nytår og sige tusind tak for året, der er gået, og for at følge med på min blog. Det har været meget begivenhedsrigt for mig, hvor der virkelig er sket ting og sager i mit haveliv!
Det er vist på plads med en status for året, så her kommer nogle billeder.

I Januar begyndte staudefrøene at spire i orangeriet. I år såede jeg så mange planter, så der var både til min egen have og til min brors have. Det gik godt med frølingerne.

I februar startede jeg det lille fritidsfirma "Blomsterforedrag.dk" og i den anledning kom jeg i den lokale avis. Jeg kunne holde 12 foredrag i orangeriet i 2014 og så havde jeg åben have hver torsdag hele sommeren. Mange gav mig tilbagemeldinger som var meget positive. Det er jeg virkelig glad for og stolt over. 


I marts var trappehylden fyldt op med pelargoniestiklinger, som jeg lavede fra alle pelargonierne i vindueskarmene i orangeriet. De store planter blev pottet om i nyt jord og klippet ned. Stiklingerne har jeg brugt som gave i goodiebags til foredragsgæsterne og så har jeg byttet og solgt i Pelargonieklubben Nordjylland. I løbet af sæsonen fik jeg udvidet samlingen med ca. 20 nye slags, så jeg nu har ca. 120 forskellige.


I april var der godt gang i løgvæksterne i krukker og bede. Jeg har min egen løg-cyklus, som går ud på, at jeg lader dem i krukkerne visne ned, tager dem op og lægger dem i trækasser med sand for så at plante dem ud i bedene om efteråret. Nogle kommer og nogle gør ikke, men det gør, at jeg stadig har plads i bedene til næste omgang løg. Dem, hvor der kun kommer et blad op, hiver jeg op og smider væk.


I maj blev alle frøplanter plantet ud i krukker og bede og der var godt gang i væksten i krukkerne. 


I juni måned var det spændende at følge de nye frøplanter, som jeg havde i haven for første gang og ikke vidste hvordan blomsterne så ud. Her er det klatre-løvemund på vej. Det var et meget positivt bekendtskab med dens blå blomster helt til engang i november.

I juli udgav jeg bogen "Orangeri i haven - selvforsyning med planter" Det gik rigtig godt og der er nu kun få eksemplarer tilbage af oplaget. Det var også i denne måned, at jeg fyldte rundt.

I august var jeg i avisen igen, som gerne ville anmelde min bog. Endnu engang var jeg meget stolt og glad for den interesse der var omkring bogudgivelsen.


I september var jeg i lokal TV i både nyhederne og en halv times haveprogram. Det var en stor overraskelse at blive ringet op af TV-gartneren som havde udvalgt min have som en af tre ud af 500 haver, de gerne ville genbesøge. Årsagen til at jeg var en af dem, var fordi TV-gartneren kunne lide hele konceptet omkring min have om at være selvforsynet med planter og benytte genbrug af både planter og gamle ting. Det var en stor ære.


I oktober bugnede citrustræerne med frugt. De havde blomstret og sat frugt i løbet af hele sommeren og det er sjovt og spændende at plukke sine egne citrusfrugter, som modnes i januar/februar.


November måned var meget mild og der var stadig en del frøplanter i blomst. Her er det ampelpileurt, som pyntede flere steder i haven. 


Her i december var der stadig roser i blomst. December har været utrolig mild lige til jul, hvor sneen kom.

Nu vil jeg hilse 2015 velkommen og håber, det bliver et godt år med mange spændende haveoplevelser. Der er mange ting i år, jeg gerne vil gøre om og nogle ting har jeg lært ikke skal gøres. En af dem er at holde åben have en fast ugedag. Det blev for meget, da det kneb med tiden til at haven hele tiden skulle se præsentabel ud samtidig med at passe mit fuldtidsjob, så jeg fik ikke noget pusterum. I 2015 bliver der kun et par åben have arrangementer. 
GODT NYTÅR.

10 kommentarer:

Anonym sagde ...

Sikke et dejligt haveår du har haft! Dejligt at både foredrag og bog er blevet en succes! Men jeg forstår godt at du ikke orker en ugentlig åben havedag. Det skal jo ikke blive en belastning.

Rigtigt godt nytår til dig, Birgitte!

Høneballehaven sagde ...

Ja der er virkelig sket ting og sager for dig i 2014, det er dejligt, du har haft succes med så mange ting.
Godt nytår Birgitte - mon ikke du har nye planer for 2015?

Helena sagde ...

Jag tänker alltid på krukor när jag tittar in till dig :) du har ju sååå många :D
Jag förstår att Tv kommer till dig jag har ju sett programmen & de är så mycket inspiration att se din trädgård & du är så himla kunnig & verkar så rar.
KRAM från mig!

Vivi sagde ...

Det er sket meget for dig i år - godt gået :-)
Det er svært med den kære tid (eller mangel på samme), når der er så mange ting man gerne vil. Godt du er opmærksom på det, og vælger at passe på dig selv i det kommende år.
Rigtig godt nytår :-)

Frk. Anemone sagde ...

Det har været et rigtigt aktivt og udadvendt haveår for dig i år og jeg har nydt at følge med. Du fortjener succes med din ihærdighed og positive indstilling til tingene.
Jeg synes også det er godt at du lige vender erfaringerne en gang og skruer lidt på knapperne, så 2015 måske bliver endnu mere perfekt mht. at nå det du gerne vil.
Rigtigt godt nytår.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Jeg vil også ønske dig et rigtig godt nytår.
Og har nydt at følge alle dine projekter i året der er gået.
Ser frem til nye tiltag fra dig i 2015.Knus Jette

Anne sagde ...

Hej Birgitte,
Godt nytår til dig. Flot gået i 2014, hvor det har været sjovt at følge alle dine gode projekter. Ønsker dig al held og lykke i 2015

Henrik sagde ...

Hej Birgitte, du har så sandelig haft et travlt år, jeg var ikke klar over at du havde havedag hver uge...det var ambisiøst . Det skal jo være lyst og ikke pligt der driver værket, som du så har mærket. Ser frem til at følge med i året der kommer.
Henrik

Susanne Irming sagde ...

Godt nytår Birgitte :)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres hilsner, dem er jeg rigtig glad for. Det er enfornøjelse at følge med hos jer allesammen for det er både lærerigt og inspirerende.