fredag den 10. oktober 2014

Ordentlig regnbyge her til morgen - mon det fortsætter?

I dag har jeg fri og har planlagt en masse havearbejde
men det var ikke det bedste vejr til morgen, forhåbentlig er der tørvejr resten af dagen!
Jeg har nemlig fri i dag!


Snart kommer vinduespudseren og vasker orangeriet ned både udvendigt og indvendigt. Bagefter skal jeg vaske vindueskarme og gulv, så er det gjort klart til vinter!


Pelargonierne har det fint, de blev nurset sidste weekend og står rigtig flotte lige nu.


Emma - den er så fin med de tulipanblomstrende lyserøde blomster. Den er oprindelig en sport af Dronning Ingrid pelargonien og det sjove er, at noget af min plante er sportet tilbage til Dronning Ingrid, så den nu er to planter i én.


Den er da fin? (Jeg elsker lyserødt)!


Koldrullen er jeg meget glad for - den er et vigtigt interiør i orangeriet! Ved siden af står ferskentræet.


Jeg var lige udenfor i det våde græs. Jeg skulle gerne have tømt en del krukker i dag samt lagt tulipanløg fra foråret, som jeg har opbevaret i sand i trækasser. Jeg har jo nemlig min egen tulipancyklus her i haven, da jeg køber nye løg til krukkerne hvert efterår og planter dem til. Når de er afblomstret i foråret, tager jeg dem op af krukkerne og opbevarer dem tørt i trækasser med sand. Nu skal disse løg plantes ud i haven og så har jeg bestilt nye til næste forårs krukker, som også skal lægges nu. På den måde forsyner jeg både have og krukker med løg året rundt.


Mine dahliaer er slået ned af den kraftige regn her til morgen og samtidig er forfaldet ved at overtage dem også!
Min åben have sæson er slut for i år og hvis jeg skal gøre status, må jeg sige, at der var besøg de fleste torsdag aftener. Det har været rigtig hyggeligt og sjovt at få besøg af haveinteresserede mennesker og dejligt at de kunne lide haven. Det var også sjovt at møde folk, da mange af dem har set mig i TV og i avisen og syntes det var spændende, at jeg sår så mange blomster til haven. De vidste meget om haven på forhånd og det var lidt surrealistisk, da jeg aldrig havde mødt dem før :)


Jeg tror, havemøblerne skal ind her i weekenden!
En del af mine frostfølsomme planter overvejer jeg at tage ind også, selvom det godt nok frister at lade dem blive lidt endnu - der er jo ingen tegn på frost, men det er nu jeg har tid!
Jeg nyder allerede fridagen og trækker i havetøjet lige om lidt!

4 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Jeg håber, det holder tørvejr, så du kan få lavet noget på din fridag. Det er en fin tulipancyklus du har, især hvis det lykkes, og det gør du nok, ellers blev du ikke ved. Ja vi må erkende, at sæsonen er ved at være slut, heldigvis har du mange pelargonier i blomst

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Ja her startede dagen med bulder og brag og masser af regn, men heldigvis fik det hurtigt ende og solen kom frem, det håber jeg også den gjorde hos dig så du fik klaret alle dine opgaver ;)
Jeg venter med at tømme krukker og andet til uge 43 hvor jeg nemlig har ferie.
Jeg kan godt forstå det er lidt mærkeligt at folk kender haven på forhånd, men også lidt sjovt ;)

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Dejligt med en fridag til at få ordnet ude i haven og dit orangeri.
Smart med dine løg............er selv lige blevet færdig med at lægge mine.Både i bedene og i krukker.
God weekend Knus Jette........der maler soveværelse.

Birgitte sagde ...

Hej I tre. Tusind tak for jeres kommentarer. Ja, jeg havde en god fridag og fik lavet en del. Nu er jeg ved at være med igen i haven, så det er dejligt.