tirsdag den 6. december 2011

Stauder i vinterhi.

Let frost gør ingen skade.
Jeg gør ikke så meget ved mine stauder om efteråret. De får lov til at stå med visne pinde, for jeg har læst, at det i sig selv beskytter planten. Toppene holder på sneen, der falder og på nedfaldne blade med resterne af egne blade og så beskytter den med skygge og giver læ.



Vintersol og blæst kan udtørre planterne men udtørringen kan den visne top reducere noget.
Jeg synes også det pynter lidt at lade toppene stå her om vinteren, især når der kommer sne på. De stauder jeg har er fuldt hårdføre, men man skal alligevel sørge lidt for dem. Jeg har dækket nogle af mine stauder med nedfaldne blade, men har læst, at man måske bliver nødt til at justere hvor tyk et lag blade, der ligger dér. Det er fordi, nogle stauder kan rådne, hvis der bliver for tæt og fugtigt omkring dem.



Vejret om efteråret spiller en stor rolle. I år har vi heldigvis været heldige med det milde vejr, så jeg håber på, at alle mine nyplantede stauder har fået et større rodnet og er blevet hærdet, inden de er gået i dvale. Det har nemlig også betydning hvornår frosten sætter ind og om det veksler meget mellem frost og tø og det betyder også noget, hvordan jorden er. Stauder kan nemlig ikke lide for våd jord om vinteren.



Jeg er glad for det milde vejr vi har haft, for jeg har plantet ca. 30 nye planter i mine to staudebede, så jeg håber virkelig, de har haft mulighed for at modnes og hærdes. Det er "kun" almindelige stauder næsten allesammen, og jeg har læst, at almindelige stauder kan klare et almindeligt dansk vintervejr!

7 kommentarer:

Helle sagde ...

Jeg tror også det er det helt rigtige at gøre, at lade "visenpindene" blive indtil foråret. Naturen er nemlig viseligt indrettet - f.eks som du skriver, så indfager de visne pindene bladene, som beskytter og senere giver næring. Fuglene har vel også lidt glæde af frøstandene i den kolde tid, hvor det kniber med føden.
Kh Helle

Tim Skovrup sagde ...

dit indlæg er en velsignelse, jeg behandler min have på samme måde :)

Staudefeen sagde ...

Ja, det er ikke så smart at fjerne de visne stængler inden vinteren - de beskytter mod frost, og nogle stængler er også hule, som gør, at vandet løber direkte ned til roden og fryser - det er de ikke vilde med.

Dine nyplantede stauder skal nok overleve - du kan plante stauder året rundt - blot jorden er frostfri :-)

Kh. Marlene

Høneballehaven sagde ...

Du gør jo alt ligesom der står skrevet, man, skal, så de skal nok overleve :o)
Jeg følger også med i alle de gode råd, der findes både her og der.

Møllebakkehaven sagde ...

Uha... nu fortryder jeg min gerning... :)
Jeg har også altid ladet stænglerne stå vinteren over, men i år har jeg prøvet at klippe dem ned. Det blir spændende at se til foråret, om det var en kæmpe fejltagelse.
Mine to staudebede skal nu alligevel nedlægges næste år, men det ku da være rart om jeg ku glæde nogen med stauderne... :)

Hanne i haven sagde ...

Ja, jeg gør også nøjagtigt ligesom du, og af de samme grunde.
Og jeg har også allerede glædet mig flere gange dette efterår, over at vi har haft mildt vejr så længe, så alt det nyplantede kan komme rigtigt godt igang inden vintersøvnen.
Jeg kan også godt lide tanken om at fuglene kan smovse i frøene hele vinteren, og at småkrybet har lidt læ imellem alt det visne.
Mit eneste problem er at jeg tit kommer for sent igang med at klippe ned om foråret, fordi jeg ikke vil gøre det for tidligt :-D
Så næste år vil jeg følge med her, og se hvornår I andre starter.

Birgitte sagde ...

Hej Helle. Tusind tak for din kommentar. Ja man skal også tænke på fuglene!

Hej Tim. Tusind tak for din kommentar. Det var et stort ord!

Hej Marlene. Tusind tak for din kommentar og de gode råd. Det er jeg rigtig glad for.

Hej Møllebakkehaven. Du skal ikke være nervøs, jeg tror, dine stauder klarer sig fint. Det var noget af et tilbud: At forære stauder væk. Måske har du noget med på havebloggertræf?

Hej Hanne. Tusind tak for din kommentar. Jeg kender godt det med at klippe væk sent. Jeg venter altid til jeg kan se, at planten er ved at komme op af jorden, for ellers tror jeg måske det er ukrudt og fjerner det hele! Ja, jeg kan også godt lide at fuglene har det godt og der skal jo ikke så meget til!