torsdag den 11. august 2011

Der kom en pakke i dag

Fra Stovbystauder 
I dag kom mine tre Lupinus Blossom med posten, godt pakket ned i avispapir. Alle tre planter havde det fint, da jeg pakkede dem ud og nu er de plantet ud i det store staudebed.



Jeg har sat dem lidt rundt omkring i bedet med afstand til hinanden for at opnå, at de ligesom falder naturligt ind med de andre planter.
Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor tæt man planter.



Planten er jo ikke vokset så meget som dem, der står der i forvejen. Denne lupin er plantet ved siden af de ceriserøde høstfloks med mørkt løv og på den anden side en mørk lyserød lav buskrose, som er i udkanten af bedet.
Men når jeg kigger på resultatet efter plantering, kan jeg godt se, at der er plads til flere planter, men man skal vel også vide nogenlunde, hvor store planterne bliver og hvor meget plads de kræver. Måske skal jeg bare tage en beslutning, når jeg synes, de er store nok og så dele dem?


Nr. 2 lupin har jeg plantet mellem en lyserød kattehale til højre og en lyserød akeleje på venstre side. Jeg elsker lyserøde blomster og derfor måtte jeg også bare have disse lupiner. Lupiner er jo tidligt blomstrende planter, men jeg har læst, at man kan klippe dem ned efter blomstring og så vil de blomstre igen sidst på sæsonen. Nu må vi se, hvor meget disse planter formår i år. Det vigtigste er, at de får godt fat, så de klarer vinteren. Jeg har gødet efter planteringen i håb om at de kan nå at vokse sig lidt kraftige.


Den sidste lupin var lidt mindre end de to andre, så den har fået et solrigt sted med en lyserød kattehale til venstre og en lyserød hestemynte til højre.
Jeg glæder mig til at se, om disse sammensætninger overhovedet holder. Heldigvis kan man jo ændre det igen!

2 kommentarer:

Hanne i haven sagde ...

Jeg har også modtaget en Lupinus Blossom med posten i sidste uge, dog fra Staudefeen :-)
Jeg kunne simpelthen heller ikke stå for den, da Claus Dalby viste den.
Jeg synes det er fine kombinationer du har lavet med dine. Jeg tror det er godt at de får lidt plads, indtil de vokser til. Så kan du altid plante tættere omkring dem senere.
Det bliver spændende at se dem i blomst til næste år :-)
God weekend, lad os håbe at vi får lidt godt have-vejr ind imellem.

Birgitte sagde ...

Hej Hanne. Tusind tak for dine søde kommentarer her på bloggen.. Jeg tror også, at man skal give planterne plads,så de kan vokse, tak for dit råd. Det bliver spændende med vores lupiner. Jeg glæder mig også rigtig meget til at se dem i blomst.