mandag den 15. august 2011

Skyggebedet

Hos Idéhaven købte jeg...
I højre side af haven gravede jeg i efteråret sidste år al græsset væk for at anlægge et skyggebed, hvor jeg gerne ville have hvide og gule blomster til at lyse op. Som bedafgrænsning har jeg brugt nogle kantsten.



Helt inde i hjørnet står der en laubærbusk, som har været dér lige siden vi købte huset for 7 år siden. Den skal blive stående, da den er flot grøn hele året. Yderst mod kantstenene har jeg i foråret plantet lodden løvefod, som jeg håber på, bliver en buet kant, der flugter med kantstenene. De eneste planter jeg havde i efteråret, var påskeklokker og tre dagliljer, som jeg vidste kunne tåle skyggen. Dem har jeg placeret i to grupper og har indtil videre besluttet mig for, at de skal blive.
I foråret købte jeg også de brogetbladede gule fredløs og i sommer en hvid nyserøllike, som jeg har plantet i en gruppe mellem dagliljerne og påskeklokkerne.

Mit seneste indkøb var i lørdags hos Helga (Idéhaven). Her købte jeg tre hvide jakobsstige (Polemonium Cafero Album), som jeg har plantet i en lille bue til højre for påskeklokkerne.



Og ind mod hækken har jeg sat to Liatris Spectata Alba, som jeg synes, lyser pænt op i det grønne. Ved siden af satte jeg en Gyldenris (Solidaster Luteus), som er flot cremegul.



Jeg synes, de klæder hinanden. På næste billede kan man se, hvor flot gul, Gyldenrisen er.




Til højre ser man Liatris Spectata Alba, som jeg synes, er sjov. Jeg kendte ikke denne plante, før jeg læste om dem på en haveblog og jeg kan desværre ikke huske om det var hos Hanne i Haven eller hos Høneballehaven, men den måtte jeg bare eje, da jeg så den og læste kommentarerne omkring den. Den lyser rigtig op.


Den sidste plante, jeg købte til bedet, var en staude digitalis Grandiflora, som hun desværre kun havde én af, men den plantede jeg bagved nyserølliken.
Bedet er ca. 2 x 4 meter, så der er rigtig meget bar jord endnu.
Men om en uges tid, så bestiller jeg flere planter hos Staudemarken i Aabybro for jeg er så heldig at jeg har fået penge i fødselsdagsgave til at købe planter for!
Det varer nok noget tid, før jorden er dækket og måske bliver jeg nødt til at vente på at kunne dele planterne, inden al jorden er dækket.
Stauderne som jeg har valgt, har jeg fundet i min staudebog: "Stauder" af Lena Månsson og Bertil K. Johanson.
Bogen beskriver alle stauderne og forklarer om lysforhold, højde, blomstringstid, farver og hårdførhed - kort sagt alle de oplysninger man har brug for, når man skal planlægge et bed.
I bogen fandt jeg en kertepileurt, som er hvid og blomstrer fra juni til oktober, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde den nogen steder. Jeg har ikke givet op og hvis jeg ikke får den i år, kan det være jeg gør til næste år.
Bagest i bedet har jeg fire hostaer, som er plantet helt op ad laubærbusken og i bedets mest skyggefulde hjørne har jeg sat en hvid kvan. Ud i venstre side af bedet har jeg plantet to bronzeblade, som også skulle kunne tåle meget skygge.
Jeg har forsøgt at plante dem, der kan tåle næsten fuld skygge, dér hvor der også er fuld skygge og så er det min plan, at de højeste skal være inderst og de lave yderst!
Indtil videre følger jeg min plan og så må jeg se, hvor meget fylde, jeg får i bedet!

3 kommentarer:

Hanne i haven sagde ...

Jeg tror du får et rigtigt flot hvidt-gult bed hér i skyggen, for det er dejlige planter, du har valgt. Og jeg synes at det ser rigtigt godt ud allerede :-)
Din gyldenris ser rigtig spændende ud, den kender jeg ikke.
Liatris har jeg jo skrevet om, og jeg går netop nu og nyder at den begynder at finde sig til rette i min have.
Jakobstigen er rigtigt nem at frøformere, så når den har sat frø, kan du drysse dem rundt i andre bede også.
Et godt tip til, at få bedet til at se frodigt ud indtil stauderne vokser til, er at bruge sommerblomster. I skyggen bruger jeg hvide flittiglise og hvid-cremegule petunia. Begge dele blomstrer godt i skyggen og er nemme at så fra frø.
Tak for dine søde kommentarer på min blog :-)

Birgitte sagde ...

Hej Hanne.
Tusind tak for din kommentar og dine gode råd. Jeg er glad for det med Jakobsstigen, da jeg allerede er meget spændt på at se denne næste år. Jeg har noteret mig tipset med sommerblomster. Jeg kan faktisk rigtig godt lide både flittiglise og petunia. Rigtig god idé.
Mange hilsner fra Birgitte.

Anonym sagde ...

birgittepaanettet.blogspot.ru är underbar. Det finns alltid alla de ideal info i idéerna om mina fingrar. Tack och fortsätt med ert goda arbete!