torsdag den 4. august 2011

Havelitteratur på nettet

Jeg har forsøgt at finde noget om gammeldags havestil. Det var svært, men jeg fandt dog en hjemmeside, som hedder: Her kan man læse, at den første danske gartner startede med at indrette en nyttehave (Køkkenhaven) og inddelte haven i områder med buksbomhække omkring. Senere kom landskabshave og barokhave.


Jeg har ikke en køkkenhave, men jeg har frugttræer og bærbuske og jeg tror, noget der kendetegner en gammel have, er gamle krogede frugttræer, så det må jeg vente på, at vores bliver!

Jeg har sat krukkerne med klokkerankerne ud på græsplænen, da man ifølge den romantiske havestil placerer storblomstrende planter lidt omkring lidt tilfældigt. Men mine klokkeranker står "organiseret tilfældigt", da jeg meget godt kan lide system og orden i tingene.
Jeg tror, det ender med at vores have bliver en romantisk have med "blødt" formede bede og mange blomster - også i krukker.


Jeg er sikker på, at der kommer mange flere blomster i klokkerankerne fordi de nu står i fuld sol en stor del af dagen.
Dér, hvor de stod før, er resten af krukkebedet blevet mere luftigt.


 
Billedet til venstre, viser som det ser ud efter, at klokkeranken er fjernet. Til højre er et førbillede.

Den anden klokkeranke, står nu på den modsatte side af det store staudebed:



Det er den gule klokkeranke. Den anden er blå.

Krukkebedet ved terrassen blomstrer mere og mere for hver dag. Nu er kongelysene også ved at være med selvom de er sået i år og vistnok først skulle blomstre til næste år!



Den mørkløvede Sct.Hans urt købte jeg sidste år hos Helga i Idehaven. Til næste år vil jeg godt have lidt flere mørkløvede planter i dette krukkebed!






Ingen kommentarer: