torsdag den 29. maj 2014

Digitalis i industrielle mængder.

Flere og flere fingerbøl for hver dag og meget andet.


Den inderste del af østbedet er plantet til med digitalis, her ses nogle af dem. Foran er der roser og pæoner. Der er hvide og purpur digitalis. Det er humlebier, der bestøver digitalis, de kan nemlig klatre helt ind i fingerbøllet.


I mit østbed forsøger jeg at opnå lidt romantik, idet roserne og pæonerne i sig selv er romantiske og digitalis svejer over dem i vinden. Som man kan se, er det opad oraingeriet og når man ser ud indefra, kan man rigtig se de fine digitalis sveje frem og tilbage!



Som man kan se, er der digitalis hele vejen langs bedet.
Det stopper ikke her, for jeg har også digitalis i mit irisbed og i to krukkebede.


Dette er mit gule dahliabed og de to høje grønne er hvide digitalis, som er i knop.
Ved huset bagved har jeg et hvidt og gråt krukkebed og her er der også to digitalis i hvid.


Mine dobbelte cosmos står stadig ude i såbakkerne, de skal plantes i Østbedet og det må jeg vist set at få gjort!


Zinnia Apricot og grøn rævehale er plantet ud her under de abrikosfarvede roser. Jeg har en kasse zinnia mere, som også skal plantes ud her. I morgen aften har jeg heldigvis tid til at få det sidste fra orangeriet plantet ud.


Natviol i blomst. Jeg har lilla og hvid. De dufter så godt.


Blå staudesalvie i knop, den har jeg sået i orangeriet sidste år og den har overvintret i krukken. Den er placeret i det blå og lilla bed.


Flere roser blomstrer nu, her er det Gerbe rose, som er skyggetålende.


Her i hjørnet har jeg også rosen Gerbe.
I bunden er min pyrenæiske storkenæb, som næsten dækker det hele nu:


Her kan man se hvor meget den allerede dækker i bedet. Jeg har fundet ud af, at det er svært at tage billeder i fuld sol midt på dagen. De bliver ikke lige så gode, som når der er diset eller hvis det er morgen og aften.


Mine røde roser med ukendt navn er også begyndt at blomstre. Den er så flot rød! Disse roser var de første planter jeg købte til haven, da vi flyttede ind i huset, så de er 10 år gamle nu og blomstrer hele sommeren igennem hver sommer. Jeg er SÅ glad for dem.


Her er det gul Jakobsstige. Den er lidt mørkere gul i år. Denne plante har overvintret i krukken. Også i år har jeg sået nogle, som er plantet ud. Dem kan jeg så godt lide!
Nu vil jeg ud i haven for planen er, at jeg skal klippe kanter og slå græs. Det blæser desværre ret meget og vinden er kølig, men det er bare ærgerligt!

4 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Hej Birgitte
Sikken en overskrift, den kan jeg lide :) Ja du har mange fine digitalis. Min Gerbe blomstrer ikke endnu, men det varer nok ikke længe.
Jeg tager som regel billeder morgen eller aften, om dagen er lyset for hårdt på denne tid af året.
Jeg har også frølinger af zinnia og rævehale i år. Gad vide hvor de stammer fra :)

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Hvor ser der smukt og frodigt ud i din have. Digitalis kan man ikke få for mange af, de giver en dejlig vildskab til haven ;)
Jeg tager nu billeder når jeg ser motiverne, så forsøger jeg at redigere mig ud af de overbelyste billeder.
God fornøjelse i haven ;)

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Dejlige krukkebede du har......og de
flotte digitaliser slet ikke til at undvære i vores haver.
Jeg har også være i gang hele dagen........er jo lidt bagefter pga. min havetur i det Jyske.
God aften knus Jette

Frk. Anemone sagde ...

Det er så romantisk med digitalis, og man kan da slet ikke få for mange. Vi er også næsten færdige med at plante sommerblomster ud, har også zinnia og grøn rævehale, så jeg er spændt på dem.

Det ser fint ud i bedet med storkenæb, mon ikke de vil dæmme op for det meste ukrudt.