torsdag den 11. oktober 2012

Overvintring af chokoladeblomst med mere

Frøindsamling og stiklingeformering af helichrysum petiolare.


Snart skal jeg klippe chokoladeblomsterne helt ned og tage knoldene op af krukkerne. Jeg gør det, at jeg renser knoldene for så meget jord som muligt - akkurat ligesom dahliaknolde - så lægger jeg dem i en trækasse, der er foret med avispapir og stiller kassen ud i afdeling C i udhuset, hvor der er frostfrit. Når vi kommer til slutningen af februar, planter jeg dem i krukkerne igen med ny jord og så lader jeg krukkerne stå i afdeling C og begynder at vande, ca. engang om ugen. Når faren for frost er ovre, sætter jeg krukkerne ud og så går der ikke længe, før de spirer. Den man ser nærmest på billedet, er overvintret sidste år og den har været lige så stor og blomsterrig, som den jeg købte i forsommeren. Jeg overvintrede to knolde, men den anden kom aldrig op, så det er nok lidt vanskeligt.


Jeg er så glad for min helichrysum petiolare og har i dag taget 10 stiklinger fra den, så nu har jeg 16 stiklinger. Jeg vil gerne have dem i mine altankasser næste år, så jeg skulle meget gerne nå at lave 15 stiklinger mere. Jeg klipper en god stængel af og nipper de nederste blade af, så jeg får en bar stængel forneden på ca. 3-4 cm. Så vander jeg en 7 mm potte godt igennem med almindelig krukkemuld og planter stiklingen i midten af potten. De næste 2-3 uger skal jeg sørge for at jorden hele tiden er fugtig. I starten ser de noget medtaget ud, men så kan man se, at de retter sig op og begynder at skyde. Jeg håber meget på, at stiklingerne kan klare sig igennem vinteren i vores orangeri. Min "moderplante" ser limegrøn ud, men jeg er usikker på om det er den limegrønne version af helichrysum petiolare, for der var nemlig ingen planteskilt med.


I dag har jeg også plukket ærtebælger fra min lathyrus "Flagship", det blev til en del, men mange er ærterne er stadig meget små og umodne, når jeg mærker efter på bælgerne, så jeg håber virkelig at der kan blive vejr til at de vokser færdigt. Sidste år plukkede jeg rigtig mange ærter fra denne plante og jeg plantede alle ærterne ud i de tre krukker med stativ, men jeg synes ikke der kom ret mange planter ud af det - dog nok til de tre stativer - men jeg havde håbet på mange flere planter. Er der nogen, der ved, om det er svært at få dem til at spire, når man selv har høstet dem året inden?

Nu kommer der lidt rosenbilleder:

Heritage

Heritage

The Shephard

James Galway

Geoff Hamilton

Nu kommer vi til mine fire græsser, som jeg meget håber på, klarer vinteren i krukkerne!




Jeg er blevet meget begejstret for græsser og i min have passer de bedst i krukker!

9 kommentarer:

Bente sagde ...

Jeg tænkte, kan du ikke bare tage din helichrysum ind i din udestue og lade den overvintre der, og så vente med stiklinger til foråret? Sådan gør jeg, så er man fri for så meget at holde om efteråret. Det kan selvfølgelig også være et pladsproblem!
Nej ærteblomster er ikke svære at få til at spire selv året efter. Jeg lægger altid mine i vand i mindst et døgn, så skallen bliver blødt lidt op.

Høneballehaven sagde ...

Tak for undervisning i chokoladeblomst knolde. Jeg har prøvet at overvintre flere år. Sidste år var der ingen knolde i mine, så de overlevede ikke vinteren. Året før plantede jeg hele planten i en potte og satte ind, den overlevede ikke. I år satser jeg og lader nogen stå i bedet, måske overlever den, det er da et forsøg. Jeg har flere rundt omkring, da jeg købte hos Odenia.
Du har også fine roser endnu. Heritage og the Shephard har jeg ikke, men heller ikke plads til flere i det kølige bed.

Jette sagde ...

Hej Birgitte.Jeg vil forsøge at gøre som du med hensyn til chokoladeblomsten.Tak for informationen.Mine to helichrysum har ståer i bedet,og er kæmpestore.Nogle af rankerne er 75cm.lange.Tror også at jeg vil lave lidt flee stiklinger.Smukke roser du har.Håber vejret holder til weekenden så du kan komme i haven.
Godnat herfra Jette

Fru Skipper sagde ...

Hej Birgitte.
Prøv at tage stiklinger af dine Lathyrus. Altså klippe dine skud tilbage, så de forgrener sig og brug de afklippede, ved at sætte dem i potter.

Staudefeen sagde ...

Du har virkelig styr på det ;-) Jeg ville ønske, at jeg havde et frostfrit, køligt rum, men det har jeg ikke helt, så mine dahlia knolde sættes i bryggerset, hvor de fint overvintrede sidste år. Chokoladeblomsterne gider jeg dog ikke bakse med (mere) - de bliver behandlet som en-årige.

Lækre roser - får lyst til at få flere engelske roser ;-)

God weekend :-)

Kh. Marlene

Fru Friis sagde ...

Sikke stiklingeflittig du er, men mon ikke de har gode chancer i dit orangeri.

Også interessant at læse at jeg ikke er den eneste der har problemer med at få chokoladeblomsten til at genopstå. Jeg har prøvet både at lægge knolden sammen med dahliaknolde og beholde den i krukken, ingen af dem ønskede genoplivning, så den er vist også etårig hos mig.

Rigtig god dag til dig :o)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Ja, jeg blev helt flov for jeg havde slet ikke tænkt på at tage min helichrysum ind, men nu er den indenfor! Ja, det er åbenbart lidt svært med chokoladeknoldene, men man må prøve sig lidt frem og se om det lykkes. Hvis det gør, så er det i hvert fald sikkert, at de bliver lige så fine, som dem man køber!

Eliane Petersen sagde ...

Kære Birgitte.
Jeg læste et ældre indlæg, hvor du skrev, at det ikke rigtig lykkedes for dig at så lathyrus af egne frø. Jeg bruger altid egne frø og de spirer næsten 100 %. Jeg hæftede mig ved, at du viste grønne bælge. Jeg venter altid med at plukke bælgene, til de er brune, så er frøene nemlig modne. Det er ikke så kønt at lade dem sidde så længe, men jeg sår altid lathyrus i krukker og så sætter jeg dem lidt væk, imens de visner ned.
Mange hilsner fra Eliane

Vicki sagde ...

Hej -
Jeg hiver hele latyrusplanten op sidst på sæsonen -synes den blir så kedelig når der kun er få blomster på eller slet ingen - ( jeg klipper dog blomster løbende - )
så hænger de og eftermodner( frøene) et sted i tørvejr eller hvor jeg har plads
Vh Vicki