torsdag den 2. august 2012

En fantastisk rose

Brother Cadfael

I mit ene ovale bed med naturstenkant har jeg plantet 5 Brother Cadfael roser for snart to år siden. Det er en engelsk rose, der bliver 150-200 cm høj, duften er som parfume og spreder sig i en stor del af haven.


Der er 40 kronblade og rosenhovederne er større end en tennisbold, hvis de da ellers ikke rådner eller blevet slået i stykker af regnen!


Det, som jeg synes, skiller sig ud fra andre roser, er at løvet er mørkere og grenene er stive og robuste. Rosenbusken hænger ikke, den står strunk i selv ret kraftig blæsevejr og så er den fyldt med blade nede ved jorden også. Men jeg har plantet dianthus som bunddække.


Den blomstrer fra juni til frosten og jo flere visne hoveder man klipper af, jo flere knopper kommer der.
Nu har jeg haft den i snart to år og hvert forår gøder jeg med komposteret kogødning, en sæk til tre planter, og så gøder jeg med Osmo rosengødning i marts, juni og august. Jeg sprøjter også alle mine roser med Baymat Ultra og Calypso én gang hver måned fra maj til august.
Jeg vil varmt anbefale denne rose med de kvaliteter den har. Den har i hvert fald klaret det jævnt dårlige sommervejr rigtig godt og står med mange blomster og knopper her i starten af august.
Når jeg sammenligner med mine andre engelske roser, så synes jeg ikke, at de har klaret det danske sommervejr i år ligeså godt. Jeg kan se forskellen,når det blæser, for så blæser mange rosenhoveder i stykker på de andre og grenene lægger sig mere ned. Det samme gør sig gældende i kraftigt regnvejr, hvor jeg oplever at Brother Cadfael holder fanen højt og står flot op.

5 kommentarer:

Frk. Anemone sagde ...

Jeg købte en Brother Cadfael i efteråret, så alt hvad du skriver om den, gør mig bare ekstra glad ved tanken om hvad er venter forude :)

Meget smukke lysegule Dahlia i dit forrige indlæg. Wow.

Jette sagde ...

Godaften Birgitte.Smuk rose.Men de bliver da også passet rigtigt godt.
Har ikke den store erfaring med roser.Men jeg lærer jo hele tiden.Knus Jette

Høneballehaven sagde ...

Spændende med Brother Cadfael, den har jeg nemlig ikke, så det lyder rigtig godt. Måske skal jeg prøve den. Jeg har kun sprøjtet 2 gange i maj og i juni, skal de virkelig have en tur til. Det skal de nok, de er knap så pæne i løvet, som de har været. Men det er store at sprøjte nu, når man har så mange som jeg har :o)

Bente sagde ...

Den er da også fin i farven og at den dufter, gør den jo bare endnu bedre.

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres søde kommentarer. Dem er jeg rigtig glad for. Jeg håber, mange har lyst til at stifte bekendtskab med denne rose, jeg kan i hvert fald rigtig godt lide den.