fredag den 10. august 2012

Haveprojekter

Næsten alle mine haveprojekter for i år er ved at være udført.
På fanen "Haveprojekter" kan man se mine idéer til haven i år, og jeg har faktisk fået dem udført alle pånær et, dog med lidt ændringer i oprindelige form.
I går købte jeg 5 pæoner på nettet med de fødselsdagspenge jeg fik af min svigermor i sommerferien.

"Jeg drømmer om et pæonbed langs med tørrestativet, som skal bestå af to slags pæoner. Jeg har allerede fundet to mulige hos Pæoneksperten.


Billedet er lånt hos Pæoneksperten
"Bowl of Beaty" er den ene.


Billedet lånt hos Pæoneksperten
Og "Sea shell" er den anden. Den blev kåret som årets pæon i 2008.
Som selskab til pæonerne kunne jeg tænke mig Natviol og Stjerneskærm i matchende farver."

Jeg købte tre Sea Shell og  to Bowl of Beaty. Det var planen, at jeg ville have et rent pæonbed, men efter at orangeriet er blevet bygget, vil jeg hellere have pæonerne i det ene bed langs med bygningen.


Pæonerne skal plantes i det lange bed, hvor der er roser. Der skal suppleres med lupiner og sommerblomster - mamelukærme i lyserød og pink cosmos. Der står også 4 violfrøstjerner af egen avl i bedet, som jeg har plantet ud for 2 uger siden.

Orangeriet er også bygget.


Her er jeg i fuld gang med at forberede projekter til næste år. De vil blive lagt ind under fanen om haveprojekter på et tidspunkt.

Det ottetalsformede bed i limegrønne og abrikosfarver er også en realitet. Jeg har allerede lært at jeg kun skal have zinnea i abrikosfarve, da de grønne rævehaler fylder godt ud og derfor er det ikke nødvendigt med limegrønne zinneaer, men jeg kan nøjes med de abrikosfarvede og så vil jeg have dem i større mængder.


Den abrikosfarvede tallerkensmækkere var desværre med iblandet en rødlig farve. Forhåbentlig kan jeg tage mange frø af de abrikosfarvede.

Pæretræet som espaliertræ var også et projekt, jeg ville have gennemført og det er gjort med to stolper og et rionet. (Ses længst væk i billedet).


Græsbed
"Et af mine nye bede i år 2012 skal være et cirkelrundt græsbed med tre forskellige græsser i. Jeg har allerede købt frø og skal så på friland i maj. Jeg glæder mig rigtig meget til at få dette bed, da jeg tror, det pynter hele året rundt, også om vinteren, hvor jeg ikke har så meget grønt.
















Den tredje græs er bronzefarvet. Jeg har alle navnene på frøposerne, men husker dem ikke lige nu. Jeg forestiller mig, at bedet skal være som en lagkage, hvor der skal være ét stykke med hvert græs, sådan, at der bliver tre stykker i lagkagen!"

Dette bed lavede jeg i foråret om til et krukkebed og såede frøene direkte i de tre krukker. Det har ikke været nogen succes, da kun den ene græs er kommet lidt op. Nr. 2 er små babyspirer og nr. 3 er der ingenting i.


Det er krukken til venstre med ukrudtet, hvor der ikke er kommet noget græs op, men jeg tror nok, de to andre kommer så småt. Nu må jeg se, hvordan disse kommer igennem vinteren ellers må jeg prøve forfra med nye frø. Nu står krukkerne ovenpå den nedgravede faskine, så derfor er der så meget bar jord. (Jeg har købt græsfrø, som jeg lige skal have strøet ud).

Mit cirkelrunde irisbed blev en stor succes med stor blomsterrigdom.


Jeg har sået purpurfarvede digitalis i orangeriet, som allerede spirer. Formålet er nemlig at jeg vil plante digitalisserne ud imellem irisrisomerne, så der bliver blomstring lidt længere, da irisserne hurtigt takkede af og nu ser lidt trist ud, når de står dér helt alene i bedet.

Mit shovaurikelteater blev en noget anderledes udgave, da jeg satte hylder op på udhusets trævæg og satte potter med forskellige planter på. Den oprindelige plan var, at det skulle være et aurikelteater a la det som Claus Dalby har, men her hos mig, fandt jeg ud af, at det passede bedre ind i haven med hylderne på væggen.



Et samlet billede.

"Bærbedet:




Bærbedet består lige p.t. af en stikkelsbærbusk, jostabærbusk, 3 blåbærbuske, rabarber og en ribs- og solbærbusk. Til foråret vil jeg udvide det med endnu en stikkelsbærbusk, evt. opstammet, 1 eller 2 blåbærbuske mere og jordbærplanter, som skal plantes i al den bar jord, der er i bedet. Jeg regner med at få plads til ca. 50 jordbærplanter. Bedet skal udvides på langs, så det bliver 5-6 meter langt og 2 meter bredt. Jordbærplanterne forestiller jeg mig, bliver en slags bunddække i bedet.



Her ser man tydeligt stikkelsbærbusken og rabarberne. Stikkelsbærene er umodne på billedet for det er nemlig røde stikkelsbær. Jeg vil rigtig gerne have fat i én med grønne bær, men de er vist lidt svære at finde. Røde bær er dog også udmærkede!"

Dette projekt har jeg endnu ikke udført, men til september sælger planteskolen ifølge deres nyhedsbrev, jordbærplanter, så det må jeg ud at have fat i. Så skal bedet udvides og al jorden skal dækkes med jordbærplanter!

Af andre projekter, jeg også har fået gennemført, kan jeg nævne bonderose og liljebedet, zinkkrukkerne på søjlerne på stakittet med Dr.Ingrid Pelargonier, lyserøde stauder under det lille æbletræ og blommetræ. Dette har jeg sørme glemt at tage billeder af, det kommer en anden dag.
Jeg er meget godt tilfreds med mine projekter og jeg synes, det er så afslappende og ny energi at holde det hele pænt.
Det ser ikke lige pænt ud hele tiden, men hvem har også sagt, at det skal det? Hovedsagen er, at der altid ser nogenlunde ukrudtsfrit og pænt ud med klipning af visne blomster og blade!
Hvor mange af dine haveprojekter, har du fået udført/skal udføres?






 

9 kommentarer:

Jette sagde ...

Godaften Birgitte.Hold da helt op.Sikke flittig du har været.Og så med så mange projekter.Et flot orangeri og mange nye bede.Jeg bliver helt forpustet.
Jeg har fåer lavet to nye bede.Det ene ved dørerne.Og det andet længere nede af gangen.Om en måneds tid skal jeg igang med at fælde et stort træ nede ved mit rhodobed,og anlægge et helt nyt to-delt bed med en lille gang i mellem.Det bliver spændende.God aften til dig Jette

Høneballehaven sagde ...

Ja jeg skal da love for, at du har styr på projekterne, det hele er blevet så fint. Selvfølgelig især orangeriet, men dine bede er jo også blevet en stor succes. Du har ret i, at iris er kedelige, når de er afblomstret, så det er godt at blande noget andet imellem.
Jeg fik en græs af Marianne, den er blevet stor og flot, du kunne jo prøve at spørge hende om, hvad det var for en slags græs, som jo åbenbart er succesfuld.
Det er fine pæoner, du har købt hjem.
Vi har fået gennemført regnvandsbedet, det blev en succes. Og stenbedet for enden af staudebedet er også blevet en succes.
Nu er vi så i gang med projekt pavillion og skal finde ud af, hvad der skal være foran den.

Landbohaven sagde ...

Hvor ser det hele godt ud hos dig.
Hvor har du været flittig.
Jeg havde også planer for i år, men de er gået i vasken fordi både min mand og jeg har været syge. Håber jeg kan få bare noget af planerne udført til næste år.
Tak for kigget.
Ha´ en god aften.

Heidi sagde ...

Flot at næsten alle projekterne for i år, allerede er i hus. Så nu har du jo masser af tid til at forberede og planlægge næste års projekter ;o)

Fru Friis sagde ...

Jeres orangeri er altså bare SÅ flot, jeg er sikker på I nyder det i fulde drag. Ikke mindst nu til efteråret må det blive pragtfuldt.

En dejlig masse projekter du har fået udført, skønt at kunne "vinge af" og så ellers glæde sig til udviklingen. Der er altid noget nyt at se frem til :o)

Bente sagde ...

Ja der er virkelig sket noget i jeres have i år!
Dejligt at have nye projekter på beddig, så man hele tiden får udviklet haven. Pæoner er bare så dejlige og et skøn supplement til havens planter. Husk hvis du skal have blåbær, at de er surbuds krævende!

Gitte sagde ...

Du går da ikke og keder dig kan jeg høre. Det er mange projekter du har gang i, og mange du allerede har fået lavet. Glæder mig til at følge det hele på bloggen.

Anonym sagde ...

Sikke en flot status du kan gøre allerede her midt i august.
De pæoner du har vist, ser flotte ud. Held og lykke med det projekt også.
VH Nina

Birgitte sagde ...

Hej Jette. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg rigtig glad for. Sikke nogle spændende projekter, du også har gang i. Det lyder interessant med det todelte bed og en gang imellem. Også meget smart!

Hej Lisbeth. Tusind tak for din kommentar. Ja, jeg skal også love for, at I har mange projekter i gang og allerede udførte med succes. Det har jeg jo også set på din blog! -). Glæder mig til at læse om pavillonen.

Hej Landbohaven. Tusind tak for din kommentar. Jeg håber også, at I får det godt igen og kan komme igang med jeres planer til næste år.

Hej Heidi Tusind tak for din kommentar. Og for opmuntringen!
Det blev jeg glad for.

Hej Fru Friis. Tusind tak for din kommentar. Ja, jeg kan godt lide at vinge af og gøre op, hvad er gået godt og hvad er gået skidt! Engang imellem skal man lige standse op og stikke fingeren i jorden!

Hej Bente. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg også glad for. Ja, nu skal vijo snart igang med at finde ud af, hvad der skal ske næste år. Det bliver spændende.

Hej Gitte. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg glad for og tak fordi du har lyst til at følge med. Jeg følger jo også med på din blog!

Hej Nina. Tusind tak for din kommentar. Den blev jeg rigtig glad for. Ja, pæonerne glæder jeg mig til at opleve til næste år.