fredag den 16. september 2011

Mit blomsterrum

Udhuset, afdeling C:
Vores murede udhus er isoleret og der er varme, vand og strøm. Det består af 4 rum og vi har døbt rummene henholdsvis afdeling A, B, C og D. Det er lidt morsomt, men det fungerer godt, når vi snakker om, hvor vi har opbevaret vores ting. Er det i afdeling A, B, C eller D? På den måde kan vi holde styr på tingene!!
I afdeling C satte vi forrige år et stort vinduesparti i hele væggen ud mod haven og skiftede døren ud med en glasdør.


Ved vinduet har Anders sat tre hylder op og her er der plads til alle mine pelargonier. Billederne er fra tidligt i foråret, hvor jeg lige har klippet alle pelargonier ned og skiftet jorden ud i potterne.



Temperaturen bliver holdt på ca. 10 grader hele vinteren. Da der er noget fugtigt, skal jeg huske at lufte ud rimelig tit. Pelargonier kan ikke lide fugt, de har det bedst i tørre rum.
Vores oliventræ overvintrer også herinde og står lidt længere inde i rummet, når det kommer ind.
De hylder, hvor potterne bliver stablet, er nu meningen at disse skal lægges i nogle trækasser og sættes væk i vintersæsonen, for så kan jeg sætte mine nye stiklinger i flamingokasserne op dér.



Det store vinduesparti købte vi hos en tømrer, hvor det var med fejlmål, så derfor fik vi det billigt. En murer hjalp Anders med at skære væggen ud og sætte vinduet i og så lavede Anders selv glasdøren ind til rummet, hvor han bestilte termoglas hos en glarmester i de mål, som døren havde. Jeg er meget glad for mit blomsterrum, for ellers ville det være helt umuligt at have plads til alle mine pelargonier.
Nu varer det desværre ikke længe før, de skal ind igen. Jeg sætter lige et billede på, hvor man kan se, hvor meget de har vokset i sommer på læhegnet ved terrassen.



Billedet er fra førsommeren. Nu har vi jo september og mange af pelargonierne er nok dobbelt så store, så det er lidt spændende, hvor mange stiklinger jeg kan lave!!

8 kommentarer:

Signe sagde ...

Det er da skønt at have sådan et plante-overvintringssted - get kunne jeg sørme også godt ønske mig :-)
Ha' en rigtig dejlig weekend!
Knus Signe

Høneballehaven sagde ...

Sikke da et herligt blomsterrum, det er du heldig med. Jeg mangler et sted til overvintring af mine georginknolde. Sådan et fint rum har jeg ikke :-)

Hanne i haven sagde ...

Det lyder som alletiders skønne rum, du har der. Det er en rigtig smart løsning, som I har fundet på :-)
Ja, jeg tror desværre heller ikke at det varer så længe før de mest sarte ting skal ind. Jeg skal rydde op i mit drivhus og gøre rent først, så det må godt vente ihvertfald en måneds tid, før det bliver koldere :-)
God weekend :-)

Susanne sagde ...

Sådan et overvintringshus er vi vist mange, som kunne tænke os - det ser rigtig fedt ud :-)
Jeg savner ganske gevaldigt et frostfrit overvintringssted og har i år spurgt min forældre, om de vil hjælpe - selvom planterne skal fragtes fra Nordsjælland til Jylland, så vil jeg gerne beholde bl.a. mine agaver.

Og sikke mange forskellige pelargonier - det må være et flot syn når alle planterne blomstrer på dit plankeværk :-)

Landbohaven sagde ...

Gode billeder.

Dejlig med sådan et opbevaringsrum.

Lisbeth (countryliv) sagde ...

Det lyder perfekt med sådan et hus:) Hvor ser det flot ud med alle pelargonierne på hylder på plankeværket. Jeg er ret vild med de brogede blade:)

Birgitte sagde ...

Hej allesammen. Tusind tak for jeres kommentarer. Jeg er rigtig glad for at I kunne lide mit blomsterrum. Jeg håber også, at I får mulighed for overvintringsmuligheder. Det gør i hvert fald, at man kan have mange blomster i haven om sommeren, men der er også arbejde med det! Rigtig god søndag!

Bente sagde ...

Dejligt rum til vinteropbevaring og en masse skønne pelargonier! Har også selv en del, og jeg synes, det er rigtigt hyggeligt, at kunne give blomsterbørn til venner og bekendte.
Mine pelargonier klarer sig fint i en uopvarmet udestue. Der kan godt blive ned til 0° og både mine citrustræer og oliven klarer sig fint der. Sidste vinter hvor det var virkeligt koldt, var der ikke een plante der gik ud.