mandag den 30. juni 2014

Blå og lilla kombinationer

Farverne ligger ved siden af hinanden på farveskalaen og klæder hinanden godt, vil jeg sige!
Jeg synes egentlig, det er sjovt, at man kan blive i så godt humør, når man kigger på noget, der er pænt og hvis det ikke er pænt nok, så stræber man nærmest efter at gøre det om, så man bedre kan lide det! Sådan er det åbenbart for mig i hvert fald.


Det er lidt ligesom ens bedre halvdel, han skal gerne se præsentabel ud, så man kan være ham bekendt. Heldigvis er jeg godt tilfreds med min bedre halvdel!!
Det blå og lilla bed er et krukkebed med én slags plante i hver krukke. Planterne væver sig alligvel ind i hinanden. Her er det voksurt og dusksalvie.


Jeg fik at vide i går, at voksurten er af den mørke slags. Jeg har kun haft denne og den er så nem at have med at gøre. Humlebierne elsker den og den er ret vandkrævende. Både dusksalvien og voksurten er sået i orangeriet og begge to er utroligt nemme at have med at gøre.


Her er voksurt sammen med blå staudesalvie. Den er også hjemmesået og nem. Den er bierne glade for. Det er da pænt?


Her ser man måske endnu tydeligere hvor fine de er sammen. Voksurtens løv falder godt i hak med de andre planter og på billederne kan man næsten ikke se hvis løv, der er hvis løv!


Den lilla dahlia er en fin kontrast med dens runde form op mod de slanke blomster.


Her er der en dusksalvie opad den blålilla ærteblomst. Disse blomster synes jeg også klæder hinanden godt. Til næste år vil jeg forsøge mig med denne kombination i lyserøde farver!
(Selvfølgelig i det lyserøde bed)


Her kan man se den runde lilla dahlia sammen med dusksalvie og blå staudesalvie. Bagest i bedet er det meget grønt. Det er lilla dahlier, som også er ved at komme i blomst. Disse blomster er noget større, men de rager også noget højere op. Det bliver spændende at se, hvordan bedet så tager sig ud. I en zinkbalje i bedet har jeg kæmpeverbena. de er meget høje og svejer over bedet.
Jeg tror, dette bed er øverst på top-10 listen i haven i sommer. Det er nyt, at jeg har plantet voksurt og kæmpeverbena i bedet og så er det også nyt, at der er flere potter med dusksalvie. Sidste år var der kun én potte.

På torsdag holder jeg åben have fra kl. 19 til 21. Jeg håber, der kommer mange. Du/I er meget velkommen.


4 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Jo de klæder bestemt hinanden de to.
Jeg har for første gang voksurt, så den hos en veninde og fik frø af hende i foråret. Det er en charmerende plante.

Gitte sagde ...

Jeg fik desværre ikke så meget held med såning af voksurt. Men skal helt sikkert prøve igen. Det ser godt ud med de blå kombinationer du har fået lavet. Håber du får godt besøgt til din åben have dag.

Vivi sagde ...

Dejlige blå farver :-)
Jeg har lige været et smut tilbage i dine indlæg og nydt billederne af alle dine skønne blomster(har ikke fået læst så meget på det sidste.
Håber du får mange besøgende, når du åbner din have.

Birgitte sagde ...

Hej alle tre. Tusind tak for jeres søde kommentarer. Ja, det bliver spændende om der kommer nogen! Jeg er glad for at I kunne lide mit blå og lilla bed.