tirsdag den 18. februar 2014

Pelargoniestiklinger

Store pelargonie-uge!
Hver aften i denne uge "arbejder" jeg i orangeriet. Jeg planter pelargonier om og klipper dem ned. Det afklippede laver jeg nye stiklinger af. Jeg er en tredjedel igennem nu og har allerede lavet en del nye planter.


Min trappehylde er næsten fyldt op. Jeg ved ikke hvor mange stiklinger jeg har. Nogle er fra i sommers, så de er ikke alle nye.
Jeg plejer altid at begynde på at plante om og lave stiklinger her i februar/marts, hvor jeg også begynder at vande lidt oftere, fordi der bliver lunere og mere lyst.


Jeg bruger almindelig blomstermuld og det kræver nok, at de skal plantes om minimum hvert andet år, for så er der nok ikke mere næring i jorden. Disse planter er moderplanterne til stiklingerne. I år er de blevet noget ranglet nogle af dem og det tror jeg, er fordi, de er ved at være et par år eller tre gamle. 


Nogle har jeg klippet helt ned, så der kun er et par blade og nogle korte stængler. Min erfaring siger mig, at når temperaturen stiger, så begynder pelargonierne at skyde med nye blade og efter det kommer blomsterne.


Til ære for Lisbeth på Samsø har Anders taget billeder af mig med saksen for at vise, at jeg klipper topskuddene af, så der bliver ca. 5 cm stængel. Hvis der er blade på dette stykke stængel, hiver jeg dem af. Stænglen skubber jeg helt ned i en potte med gennemvædet jord og presser jorden let omkring stænglen.


Der er nogle, der mener, at der kun skal være 2 eller 3 blade på stiklingen, men det råd følger jeg ikke. Mange af mine stiklinger har flere blade og de bliver til fine planter. Hvis der er blomsterknopper på, knækker jeg dem af, da de tager for meget energi fra planten, så den får sværere ved at slå rod.
Efter ca. 14 dage har de slået rod og så begynder de at vokse. De første par måneder skal man være lidt over dem og knipse de nye små topskud af, for på denne måde forgrener stiklingen sig og bliver en mere kompakt plante. 
Jeg begynder at vande med gødning ca. medio marts og jeg gøder kun hveranden eller hver 3.gang jeg vander.

Jeg er lidt spændt på, hvor mange stiklinger jeg ender op med. For en sikkerheds skyld har jeg taget fire flamingokasser ind til at stille under trappehylden med flere stiklinger i, hvis det skulle blive nødvendigt.

Jeg vil gerne have rigtig mange, så jeg forhåbentlig kan sælge en del!
Har du lyst til at se mine pelargonier IRL og høre om pasning og pleje, så kig ind på www.blomsterforedrag.dk hvor man kan tilmelde sig foredrag!

14 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Tak for det Birgitte, så blev det skåret ud i pap for mig, jeg skal i gang en af dagene, for de er blevet ret ranglede nu, de trækker efter lyset.

Heidi sagde ...

Hej Birgitte
Så skal jeg da lige love for at der er gang i pelargonie babyerne. Det skal nok blive rigtigt godt og jeg håber du får solgt mange så du kan få plads til nye skønheder ;)

Tim Skovrup sagde ...

Spændende :) - det ser sgu' godt ud :)

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Der har været nok at tage fat på der, tak fordi du deler dine tips

Bente sagde ...

Det er lige præcis sådan jeg også gør. Dog blander jeg min jord med med 1/3 sand, så jeg kan holde dem til den tørre side. Da min erfaring er, at pelargonier helst skal stå lidt tørt. Sådan er det også hvor de naturligt vokser.
Det ser så livsbekræftende ud Birgitte!

Jette sagde ...

Hej Birgitte Ja!1 du keder dig aldrig med alle dine pelargonie.
Og tak for god vejledning.......har en del duftpelargonie som jeg selv har lavet stiklinger af ........men de er også blevet lidt ranglede i min udestue,hvor de har stået i vinter.Så jeg må vist også i gang med saksen.
God aften knus Jette

Min Grønne Verden sagde ...

Hej Birgitte
Tak for tip og information, det er lige hvad jeg har bruge for af info, for jeg skal også i gang med at klippe og omplante mine pelargonie, og jeg har faktisk været lidt i tvivl omkring hvordan jeg skulle gribe det an.
God aften.
Mange hilsner
Anita

Anonym sagde ...

I'm curious to find out what blog platform you're working with?
I'm experiencing some minor security issues with my latest
website and I'd like to find something more secure.
Do you have any recommendations?

Check out my blog :: social

Anonym sagde ...

Perhaps the idea of following a conventional diabetic diet can be really scary.

Nutritional control in type 1 diabetes is very important.
Chromium picolinate is just a kind of chromium that is simply absorbed
from the body.

My web site - home remedies for diabetes []

Anonym sagde ...

+ Facebook allows you to revise your rank. The Power button 'd be pressed
by me, and it'd may actually start back up, but I'd finish up having a black screen. Microsoft says that every one
you may need to have Windows 8.

My web site - whatsapp for pc ()

Anonym sagde ...

Thank you for the auspicious writeup. It in fact was once a enjoyment account it.
Look complex to more added agreeable from you!
By the way, how could we keep up a correspondence?

Stop by my web blog; funny cats crazy

Anonym sagde ...

Hmm is anyone else encountering problems with the
images on this blog loading? I'm trying to determine if its a problem on my end or if it's the blog.
Any responses would be greatly appreciated.

Also visit my blog Rolex submariner Replica

Anonym sagde ...

This is such an excellent resource that you’re providing and you provide out at no cost.
I appreciate seeing sites that gives a great helpful
resource free of charge. I completely loved reading your articles or blog posts.


Here is my webpage: Best Acne Treatment (www.blogadoo.com)

Anonym sagde ...

I read a few excellent stuff here. Surely worth bookmarking
for revisiting. I'm wondering how much effort you put to make such a wonderful
educational website.

Look into my site - Best Acne Products