torsdag den 1. september 2011

Frøindsamling og blomster

Nu fik jeg hentet en del frø fra haven


Violfrøstjerne, som jeg vil så i bakker når der bliver rigtig efterår og stille bakken i drivhuset fordi frøene spirer kun hvis de får frost.
Blå akeleje, som er kommet til haven ved hjælp af fugle.
Måneskinsgul staudevalmue, som jeg strø ud over i mit gule og hvide bed - når der bliver rigtig efterår.
Jernurt, som er en etårig plante, vil jeg så i vindueskarmen i februar.
Nu er alle mine frø lagt i hver deres kaffefilter og alle er lagt i en lufttæt plasticbøtte i køleskabet.



Claus Dalbys purpurfarvede valmuer, som jeg også vil strø ud i beddene, når der bliver frost i vejret. Disse frø høstede jeg for ca. en måned siden. Jeg fik frø i efteråret sidste år af Claus Dalby fordi jeg købte en bog på hans forlags hjemmeside! (Bogen hedder Drivhusdrømme).

Nu mangler jeg kun de gule hængevioler og de lyserøde marmelukærmer. Dér skal der samles frø ind i morgen.

Der er endnu mange blomster i haven:
Rosen James Galway er endnu engang i fuldt flor.


En Austinrose, som jeg desværre ikke husker navnet på:





Dahlier:









Det var én af hver farve; Gul, hvid, lilla og pink! Jeg må bruge mobiltelefonen som kamera i øjeblikket, sålænge vores videokamera er under reperation. Den tager da ret gode billeder?

7 kommentarer:

Høneballehaven sagde ...

Du har været flittig med at samle frø, det kan blive til en masse planter til næste år. Jeg gør ikke så meget i det med frø, men tager dog frø fra purpur solhat. Din James Galway er flot nu, min står stadig med knopper.

Hanne i haven sagde ...

Sikke nogle gode frø du har samlet. Det skal nok blive nogle fine plante-babyer til næste år :-)
Jeg samler ikke så mange mere, som for år tilbage. Men det er svært at lade være synes jeg, det er jo en masse potentielle planter :-)
I år har jeg dog kun samlet dem, som jeg ved jeg vil bruge til næste år, og så et par stykker, som er lidt specielle. Jeg har dog hverken fået renset eller pakket dem sammen endnu, så du er foran :-) Mine står stadig alle vegne i åbne beholdere.
Hvor er både dine roser og Dahlia smukke. Ham James Galway er godt nok en flot fyr :-)
Det bliver også spændende med alle dine buksbom-stiklinger i forrige indlæg. Jeg tror der er vrøvl med opdateringerne på blog-roll, for jeg kunne først se nu, at du havde blogget.
Tusind tak for dine rigtigt søde ord på min blog. Det varmer meget :-)

Birgitte sagde ...

Hej I to.
Tusind tak for jeres gode kommentarer. Jeg bliver bare så glad hver gang. I år havde jeg rigtig mange frø, der spirede i vindueskarmen, men jeg må indrømme, at det var et stort arbejde, så nu vil jeg forsøge at samle de frø, hvor jeg kan plante direkte på friland og lidt mindre i vindueskarmen.

Gitte sagde ...

Hej Birgitte,
Jeg er også så småt begyndt at tage frø fra mine planter. Det er mest blevet til valmuefrø, stjerneskærm og stokroser.
DIn James Galway er meget smuk.
Det er faktisk nogle udmærkede billeder fra en mobil.

Staudefeen sagde ...

Det bliver spændende med alle dine frø, og hvad der kommer ud af dem :-)

Jeg er også begyndt at tage frø af både stauder og urter.

God weekend.

Kh. Marlene

Birgitte sagde ...

Hej Gitte og Marlene
Tusind tak for jeres kommentarer. Det er faktisk rigtigt hyggeligt at man kan "høste" fra haven og lægge planer for næste år. Det er nærmest en hel rigdom!

Anonym sagde ...

Hej Birgitte
Så fine billder af din have :) Er på ud kig efter frø af staudevalmue i gul- kan du huske hvad dine hedder?? Kan nemlig ikke finde dem noen steder.
Mvh Mia Dahl Kjelgaard