tirsdag den 11. januar 2011

Pelargonier

Pelargonievenner.

Sidste år meldte jeg mig ind i Pelargonieklubben Nordjylland http://www.pelargonie.dk/ og lærte hurtigt mange forskellige blomsternavne at kende. Nu har jeg ikke mindre end 20 forskellige arter stående ude i mit blomsterrum i udhuset. I Pelargonieklubben Nordjylland bliver der blandt andet holdt åben have arrangementer, som jeg deltog i sidste år. Jeg blev inspireret og også overrasket over, hvor meget der kan lade sig gøre i haven - arrangere planter og bede, flytte rundt og grave nyt og meget mere. Selvom vi har en ikke helt så stor have (den er på 500 kvadratmeter), så er der alligevel rigtig mange muligheder. Dette er hvad jeg bruger denne årstid på. Jeg har allerede flere projektplaner, som jeg vil skrive ned her i min havedagbog. Min venindes mor har afleveret 4 papkasser med havebladet "Haven" som hun ville forære mig. Jeg tror, der er mere end 10 årgange, og jeg er næsten igennem alle kasserne. Jeg skal love for, at jeg har fået hentet inspiration i disse blade. De er guld værd og jeg ved, at jeg kan bruge mange vintre på at læse i disse blade. Jeg holder selv "Alt om Haven", og også her er der meget inspiration at hente.
Pelargonier er nok min yndlingssommerblomst og det er så spændende at lave stiklinger. Dette kan jeg heldigvis så småt begynde på allerede nu, da de ser sunde og kraftige ud ude i blomsterrummet. Jeg har potter at plante i og har mulighed for at sætte dem i flamingokasser inden døre. Når man er medlem af en pelargonieklub får man havevenner og man kan for eksempel bytte stiklinger med hinanden. Man skal bare huske at få sortnavnet skrevet ned på en pind og stikke den i jorden i potten, får når man skal bytte, vil man gerne vide hvad man får, netop med henblik på selv at lave stiklinger fra planten, når den først er vokset godt til.
Det er godt, at vi går foråret i møde. Nu venter der et stiklingearbejde og et så-arbejde, når jeg forhåbentlig får mine blomsterfrø med posten i morgen. Jeg er dog lidt usikker på om jeg allerede nu kan begynde at så indendøre. Heldigvis skulle der følge en såvejledning med.

Ingen kommentarer: