torsdag den 27. januar 2011

Haveplan

Oversigt er nødvendig

Jeg har nu købt 7 poser blomsterfrø og lige bestilt 4 poser mere via Claus Dalbys hjemmeside og nu er det nødvendigt at skabe oversigt over, hvor i haven alle blomsterne skal placeres.
Da jeg har besluttet mig for, at alle frøene skal plantes ud i krukker, kunne jeg ikke længere bevare overblikket og måtte se en havetegning på papir. Tegningen er noget primitiv, men den gav mig overblik, så jeg nu ved, hvor jeg skal stille krukkerne og ca. hvor mange jeg skal have. Jeg har i forvejen ret mange.
Nu hvor planen er lagt, får jeg blod på tanden til at komme igang. Først skal de sidste frø sås og så skal jeg på indkøb efter krukker. Det skal gerne være terracotta krukker, da de er langt de pæneste efter min smag. Jeg vil gerne have i alle mulige størrelser og faconer.



Plantegning set ude fra fortovet og ind i haven.
 Jeg har i de syv år haven har eksisteret forsøgt at lære, hvordan man bygger bede og planteplaceringer op. I det trekantede staudebed har jeg placeret de højeste stauder bagest og de laveste foran. Der er dog ikke meget forskel i højderne på planterne. Blomstringstid har jeg også forsøgt at være opmærksom på og har blandet stauder, så beddet har en lang blomstringstid henover sommeren. Farverne er den 3.ting, jeg har forsøgt at tænke på. Jeg kan godt lide tone i tone modellen, men det er rigtig svært. I staudebeddet er der blandet lyse lyserøde og mørke lyserøde samt 2 trekantsblomster i hvid, som jeg ikke helt er sikker på passer ind.
I mit "skyggebed" i øverste højre hjørne, har jeg også forsøgt at holde mig til de samme farver. Dette bed blev anlagt i sensommeren/efteråret sidste år, så det bliver først i år, jeg får at se, hvor godt det er lykkedes. Også her er farven i de lyserøde toner blandet med grønne planter, hvor det især er bladene der er det smukke. Alle planter skulle gerne være skyggetålende.

Ved siden af terrassen har jeg endnu et nyt bed - et rosenbed - med to forskellige slags Austin roser i lyserøde farver. I beddet har jeg også plantet dobbeltblomstret violfrøstjerne.
I den anden ende af haven ud mod fortovet foran bonderoserne og mellem blomme- og æbletræet, er det planen, at jeg skal anlægge to ovale rosenbede med lyserøde Austin roser og stauder imellem. Jeg har fundet ud af, at det skal være Verbena i det ene bed.
Jeg har forsøgt at lære mig ved at læse havebøger, hvilke planter, der kan passe sammen. Jeg er ret sikker på at mine verbena frø vil egne sig godt sammen med roser og også violfrøstjernerne. Jeg overvejer også at forsøge med fjernelliker og min æblemynte, som jeg har i en krukke nu, der står i mit blomsterrum sammen med pelargonierne.

Mit cremegule og hvide Dahlia-krukkebed skal stå samme sted som sidste år, nemlig for enden af indkørslen bagved stakittet i haven. Jeg vil have et lige så stort krukkebed på terrassen ved siden af de nye Austinroser og dette bed skal bestå af sommerblomster og Dahlia, forhåbentlig lykkes det at få blomster hele sæsonen i dette krukkebed. Farverne i dette krukkebed skal være mørkrød (nærmest purpurfarvet) og blandet med lyserødt.

Rundt om vægdrivhuset skal det 3.krukkebed være, også her skal krukkerne fyldes op med sommerblomster. Her overvejer jeg lidt at blande farverne en smule mere, men grundfarven skal være lyserød her også. Jeg overvejer dog at forsøge med lilla i yderkanten af bedet.
Det er en rar følelse at have en plan, der giver overblik!

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Men and women who do the job out bodily are bound to see quick effects.

Electro or electric remedy may perhaps do the job in any of the approaches.



Feel free to surf to my web-site http://Chinesetattootranslation.Net/